Opweg naar Picton

7 juni 2022 - Picton, Nieuw-Zeeland

Vandaag hebben we ongeveer 380 kilometer gereden. En alweer door een nagenoeg onbewoond gebied, bestaande uit bergen bedekt met regenwouden. En het zijn niet zonder reden regenwouden want het regende bijna de hele dag. Onderweg werden we nog een paar keer opgehouden vanwege wegwerkzaamheden als gevolg van aardverschuivingen. Op een plaats van een boom met wortels en al op de weg geschoven op een andere plaats vertoonde het wegdek aan de kant van de rivier grote scheuren.  We hebben geluncht en getankt in het enige grote dorp onderweg. Murchinson met een inwoneraantal van ongeveer 700 mensen. Maar wel met  twee hotels , een benzinestation,  een supermarkt en twee restaurant. Het interieur van het restaurant waar wij geluncht hebben was volgens mij sinds de jaren 70 van de vorige eeuw niet veranderd. Op wat kleine details na.

Het Zuider eiland van Nieuw Zeeland is ongeveer 800 km lang en 300 km breed. En bestaat voor ongeveer een vijfde deel uit natuurparken.  Het heeft maar ongeveer anderhalf miljoen inwoners. Het westelijk deel bestaat uit bergen bedekt met eindeloze bossen. Je kunt er kilometers rijden zonder ook maar een huis, laat staan een dorp tegen te komen. En de wegen waarop je officieel 100 km mag rijden bestaan zelden uit een rechtstuk. Alleen in de vlakke stukken in de dalen zie je grasland ten behoeve van veeteelt. De rivieren kunnen nog vrij en ongehinderd stromen. Aan de westkust valt er gemiddeld 8000 millimeter neerslag per jaar. Ter vergelijking in Nederland valt er gemiddeld ongeveer 900 millimeter per jaar. Het gemiddelde aantal inwoners per vierkante kilometer is 7 . Ter vergelijking in Nederland is dit 517 per vierkante kilometer.