Deer Wars

5 juni 2022 - Punakaiki, Nieuw-Zeeland

Vandaag hebben we weer een heel eind gereden langs de westkust. Het heeft bijna de hele dag geregend en ik heb dan ook weinig te vertellen.
Omdat ik nu eenmaal een onweerstaanbare drang heb om toch iets te vertellen wil ik het hebben over iets waar we over hoorden tijdens de tour naar Milford Sound namelijk de zogenaamde  Deer Wars.

Europese kolonisten importeerden edelherten voor de jachtsport in Nieuw-Zeeland en lieten ze vanaf 1851 vrij in de bossen, samen met vele andere geïntroduceerde dieren.  De omgeving bleek perfect en zorgde voor een enorme toename van het aantal herten, met als gevolg een wijdverbreide schade aan zowel de inlandse vegetatie als de graslanden  van de boeren.  Om dit probleem op te lossen, betaalde de regering van Nieuw-Zeeland vanaf de jaren dertig van de vorige eeuw een premie per hertenstaart in een poging het aantal herten onder controle te krijgen. Tot het begin van de jaren vijftig financierde de verkoop van hertenhuiden de kosten van de vernietigingsoperaties van de wilde herten.  Dit eindigde toen de markt voor huiden instortte.  Toen begon echter Duitsland met de import van Nieuw-Zeelands hertenvlees  en ontstond er een echte jachtindustrie op de herten

De jagers gebruikten eerst paarden en speedboten om herten terug te brengen naar wilddepots.  De volgende ontwikkelingsfase bestond uit de introductie van helikopters, die werden gebruikt om herten terug te brengen naar wachtende vrachtwagens aan afgelegen wegen, voor vervoer  naar de hertenvleesverwerkende fabrieken.

In 1970 werden meer dan zestig helikopters gebruikt voor het jagen en bergen van herten.  Een aantal van tweehonderd dode herten werd gezien als een zeer productieve dag, met een waarde van  17.000 Nieuw-Zeelandse Dollar.  In 1973 stegen de hertenprijzen verder, wat resulteerde in een toename van illegale maar winstgevende helikopterjachten en meldingen van schietpartijen, brandstichting, sabotage en vuistgevechten.  De Nieuw-Zeelandse luchtmacht  stuurde twee Iroquis-helikopters om stroperij en onderlinge gevechten te voorkomen in wat bekend werd als de "Helicopter Wars" of "Deer Wars".

Er zijn nog steeds veel wilde herten in Nieuw-Zeeland en onderweg zie je ook veel weilanden met herten. Ze worden gehouden voor het vlees. Grote kans dus dat een Duitser,  die denkt een stuk wild hertenvlees te kopen, een geïmporteerd stuk  Nieuw-Zeelands hertenvlees krijgt van een hertenfarm.