Cradle Mountain

18 mei 2022 - Mole Creek, Australië

Cradle mountain is een van belangrijkste bezienswaardigheden van Tasmanië.  Het is het hart van een groot ongerept natuurgebied. Dit gebied van ongeveer 1200 vierkante kilometer bevat een aantal van de hoogste bergen van Tasmanië. Het bestaat uit regenwouden, moerassen en meren. Er leven veel soorten dieren, waaronder de met uitsterven bedreigde Tasmaanse duivels. Walibi's , Wombats en vogelbekdieren. Rond Cradle mountain en het Dove lake zijn er veel wandelingen. Er is ook een groot bezoekerscentrum en een camping. Daar hebben wij niet gestaan, omdat uit de reviews blijkt dat het terrein veranderd in een grote modderpoel wanneer het een paar uur regent. En momenteel regent het al dagen een paar uur per dag.  Af en toe verschijnt er een stukje blauwe lucht maar dat verdwijnt weer snel. We zijn ondanks dit soort weer toch naar het park gegaan met de bedoeling om een korte wandeling te maken. Op de parkeerplaats aangekomen was het er zo koud en nat dat we weer alles hebben aangetrokken. Dus weer thermo onderbroek. Wollen sokken, truien, vesten en twee jassen over elkaar. Er gaat vanaf het bezoekerscentrum een shuttle bus langs de verschillende startpunten van wandelingen. Bij het bezoekerscentrum hadden ze ons aangeraden om een deel van de wandeling rond het Dove lake te doen. Daar zouden we meer beschut kunnen lopen. Het was min of meer droog toen we begonnen, maar wel koud , rond het vriespunt , druilerig en winderig. Zodat we maar een klein stukje hebben gewandeld. We hadden een goede indruk gekregen van de werkelijk prachtige omgeving. Maar de weersomstandigheden nodigden niet echt uit om verder te gaan. En dat was maar goed ook want aangekomen bij de bushalte begon het harder te regenen. En we waren lang niet de enigen die het wel voor gezien hielden. Toch was het de moeite waard. Het is een echt prachtig gebied. En overal stroomt water de hellingen af naar het meer. Het weer schijnt er zeer onstabiel te zijn. Overal zie je waarschuwingen om op alles voorbereid te zijn. Toch zie je mensen lopen met een korte broek. Voor mij compleet onbegrijpelijk.
Vervolgens zijn we na een lunch in de camper op de parkeerplaats naar Sheffield gereden. Dit stadje staat bekend om zijn muurschilderingen. Het was er koud en winderig.  Maar het is leuk om te zien. Ook dit stadje heeft wat weg van Amerikaanse stadjes. Tenminste volgens mij. We staan nu op een kleine camping in Mole Creek. Met plaatsen bestaande uit gras. Alleen is ook hier alles verzadigd van water. Naar ik heb gelezen het tegenovergestelde van Brabant waar het te droog is. Helaas heeft deze camping geen WiFi dus helaas vandaag geen reisverslag.