Xian : Terracotta leger

19 oktober 2009 - Xian, China

Xian 19 oktober

Van Ping Yao zijn we met de nachttrein naar Xian gegaan. We vertrokken om 23.14. Dit keer met de hardsleeper.

Dit is een wagon met opencoupe's en in iedere coupe zes stapelbedden. Een belevenis apart. Hele smalle bedden met een heel smal trapje op in je bed te komen. Leuk voor een keer. Het lawaai viel gelukkig erg mee. Wat wel luxe is dat een conductrice de kaartjes controleert en ze vervangt door een ander kaartje. Het eerste krijg je dan weer terug, wanneer je vlak voordat je je bestemming bereikt wordt gewaarschuwd. Het station was direct buiten de stadsmuren.

Het hotel ongeveer een kwartier lopen. We hebben eerst ontbeten en toen onze bagage op de kamers gezet. Om tien uur vertrokken we naar het wereldberoemde Terra Cotta leger.

Dit zijn een drietal heel grote hallen boven de opgraving. Voordat je daar bent moet je echter nog door een groot park met allerlei winkeltjes. Het Terracotta leger is ondanks het feit dat je er al veel van op televisie hebt gezien erg indrukwekkend. Omdat ik deze nog niet eerder had gezien vond ik een tweetal bronzen strijdwagens, exact met alle details nagemaakt op een vierde van de ware grootte het indrukwekkendst.
Na afloop zouden we nog naar een pagode gaan maar daar hadden we geen zin meer in. Je krijgt op een dergelijke reis zoveel indrukken te verwerken dat het je op een gegeven moment te veel wordt. Xian zijn we verder niet ingaan. Het is ook geen mooie stad. Alles is er vervangen door nieuwbouw. Alleen de stadsmuren staan nog overeind.

Wat ook leuk is voor de dierenliefhebber ze verkopen hier katten en hondenvellen. We hebben er nog wel "overgedacht" om er een te kopen om als afschrikwekkend voorbeeld te dienen wanneer Kareltje of Knorretje vervelend zijn of iets gedaan hebben wat niet mag.