Uluru en Kata Tjuta ofwel Ayers Rock en de Olgas

15 juni 2022 - Yulara, Australië

Vandaag hebben we een lokale gids een wandeling gemaakt onder langs Uluru. Wanneer je onder aan de rots staat, blijkt pas duidelijk hoe gigantisch groot Uluru is. Uluru stond vroeger bekend als Ayers Rock. En mocht hij ook worden beklommen. Gelukkig is daar in 2017 een einde aangekomen. De rotsformatie is namelijk een heilige plaats voor  Anangu, die hier ongeveer 22.000 jaar hebben geleefd.  In 1985 werd het gebied teruggegeven aan de oorspronkelijke bewoners. Onze gids , een aboriginal, wist veel over de geschiedenis en ook over de strijd voor de erkenning van de rechten van de oorspronkelijke bewoners. De rots bestaat uit een sterk ijzer houdend gesteente. Evenals het hele centrale deel van de Outback. Omdat de steen sterk geoxideerd is, zeg  maar  verroest, is hij niet geërodeerd. Dat roestige kun je goed zien aan de oppervlakte van de rots.  En aan de rode kleur van het zand van de omgeving .  Het hele midden gebied van de Outback was ongeveer 500 miljoen jaar geleden een ondiepe zee.  Tot zover het lesje geologie. Uluru is overigens een van de bekendste bezienswaardigheden van Australië .
Na Uluru zijn we naar Kata Tjuta gegaan, dat dichtbij Uluru ligt op slechts 45 kilometer afstand. Wat voor Australische begrippen naast de deur is. Kata Tjuta betekent " vele hoofden" in de lokale aboriginal taal. Deze formatie bestaat uit meerdere afzonderlijke delen. Katja Tjuta wordt ook wel de Olgas genoemd. Ook deze rotsen zijn heilig voor de aboriginals.
Toen we vanmorgen vertrokken hadden we de tafel en de stoelen buiten laten staan. We dachten dat han goed. Wie heeft er nu interesse in een oude klaptafel en een paar vouwstoelen met de naam Britze erop. Blijkbaar waren ze toch gewild want toen we terug kwamen waren ze verdwenen. Iemand van het park beeft nog gekeken of hij ze nergens zag. Helaas niets te vinden.  We kregen wel een tafel en twee stoelen van hen te leen. Wat een service. Dit maakt de lange wachttijd bij het inchecken weer een beetje goed.