Een tussenstop in Sydney

11 juni 2022 - Sydney, Australië

Omdat er te weinig tijd was tussen onze aankomst vanuit Christchurch en een vervolg vlucht naar Alice Springs hadden we een tussen dag in Sydney ingepland. Om rustig en nu zonder stress de botanische tuin te bewonderen en in het zonnetje een biertje te drinken bij het Operagebouw.  Ons hotel ligt deze keer echt midden in het centrum en we waren al om half tien. Het vliegtuig was om zes uur 's morgens uit Christchurch vertrokken.  Dus hebben we onze tassen bij de receptie afgegeven en zijn we op zoek gegaan naar koffie. We bleken heel dicht bij het QVB te zijn. Dus hebben bij het zelfde terras koffie gedronken als waar we al eerder waren geweest. QVB betekent Queen Victoria Building.  En omdat we al een tijdje in Australië zijn, korten we net als de Australiërs alles af. Ons hotel bevindt zich in CBD in Sydney in NSW.  Australiers zijn Aussies en Nieuw-Zeelanders Kiwis.

Vervolgens zijn we naar de botanische tuinen gelopen.  Daar zagen we een groep jonge militairen van alle drie de krijgsmacht onderdelen oefenen om netjes in de pas te lopen op de barse bevelen van hun sergeants. Iets verderop hoorde we doedelzak muziek.  We hadden geen idee wat er aan de hand was. Omdat er behalve wat heen en weer geloop weinig beweging in zat en ik toch maar niet toe heb gegeven aan mijn neiging om tegenstrijdige bevelen te geven,  zijn we opzoek gegaan naar de bron van de doedelzak muziek. Of om het wat eerbiediger te zeggen de Bagpipes. Om de hoek kwamen we bij het Government House, een groot bebouw en de residentie van "Her Excellency the Honourable Margaret Beazley AC QC, 39th Governor of New South Wales" . Het was niet toegankelijk. Bij navraag bleek dat vandaag de uitgestelde formele geboortedag van de Queen werd gevierd. Australië is namelijk een koninkrijk met Queen Elizabeth als staatshoofd. Haar formele verjaardag werd hier vandaag officieel gevierd met een militaire parade van cadetten, een afgevaardiging van de bereden politie en het muziekcorps van de politie,  compleet met in Schotse uniformen gehulde doedelzak spelers. Er waren officiële toespraken. En een inspectie van de opgestelde troepen door de gouverneur. Als hoogtepunt werd de persoonlijke vlag van de Queen gehesen. Zodat ze symbolisch aanwezig was om het volkslied aan te horen evenals een driewerf Hoeree, Hoeree, Hoeree van de opgestelde troepen. Daarna werd de vlag neergelaten en was ze weer symbolisch vertrokken. En dat allemaal volledig serieus voor een klein groepje genodigden. Ergens moet er iets misgegaan zijn met onze uitnodiging als vertegenwoordigers van Nederland. Ik kan dit vertoon niet echt serieus nemen en krijg dan de neiging om het geheel van commentaar te voorzien in de stijl van Lucky TV.

Om bij te komen van deze indrukwekkende  vertoning hebben we onze wandeling door het park voortgezet en afgesloten met een lunch. Het is echt een hele mooie botanische tuin met grote dikke bomen. En daarna een biertje op het terras. Het was er erg druk. Qua aantal te vergelijken met de bevolking van een middel grote Nieuw-Zeelandse stad.