Een toeristisch rondje om Villa de Leyva

7 februari 2019 - Villa De Leyva, Colombia

Vandaag zijn met een taxi naar verschillende bezienswaardigheden in de buurt van Villa de Leyva geweest. Het eerste was meteen het beste. La Casa Terracotta. Een heel bijzonder gebouw van terracotta,  gebakken steen. Geheel door de eigenaar,  een architect gebouwd en gebakken.  Met organische vloeiende vormen. Ook het meubilair is heel bijzonder, van smeedijzer in de vorm van dieren. En alles functioneert.  Het is ook nog niet zo oud, pas in 2012 is net gereed gekomen. De foto's kunnen het huis beter weergeven dan woorden. Het is heel apart. We hebben het op ons gemak bekeken. Vervolgens zijn we naar het nabijgelegen museum El Fosil gegaan. Een klein museum rond de nagenoeg complete fossiele resten van een grote in het water levende dinosaurus. Daarna naar El Infierno. Dit zijn de resten van een astronomisch observatorium van de Muisca. Een pre-colombiaanse bevolkingsgroep. Het staat uit twee rijen rechtopstaande stenen. Waarschijnlijk komt de zon op een bepaald moment in lijn met de stenen op. Verder staan er op het terrein nog een aantal fallus vormige mannelijke vruchtbaarheids symbolen.  Toen we er aan kwamen mochten we er aanvankelijk niet in omdat de gids aan het lunchen was. Maar omdat we geen gids wilden mochten we er toch in.  De naam,  die de hel, betekent komt van katholieke priesters, die de bevolking van het in hun ogen heidense heiligdom wilden weghouden. Het geheel maakte geen grote indruk op ons. Daarna weer in de stad gaan lunchen.  We wilden ook nog naar een nabijgelegen oud klooster.  De taxichauffeuse dacht eerst dat we naar een klooster in de stad wilden. En was ook niet erg blij met het klooster waar wij naartoe wilden. Dat lag namelijk in de buurt van locaties die wij 's morgens hadden bezocht. Het was een mooi oud klooster. In de kamers waren kleding en gebruiksvoorwerpen te zien uit de tijd dat het nog een klooster was. Nadat de taxi ons bij het hotel had afgezet,  hadden we zoals de vorige dag afgesproken dat ze ons om 7 uur zou ophalen. We moesten meer dan een halfuur wachten. En toen ze eindelijk kwam,  had ze twee tassdn met afhaal maaltijden voor andere gasten  bij zich. Ze was dus eerst langs een restaurant gegaan. Omdat we 's middags ook al ruim drie kwartier op haar hadden moeten wachten na de lunch, met als excuus dat ze haar kinderen naar school had moeten brengen, heeft Joke haar in haar beste spaans duidelijk gemaakt dat we geen gebruik meer wilden maken van haar diensten.  En voortaan een andere taxi zouden nemen. Ook voor de rit van 3 uur naar Barichara.

1. José:
    8 februari 2019
    Wat een prachtige foto's van jullie dag.
    Gewoon een beetje mee genieten.
    Fijne dag 🙋
  2. Ger:
    8 februari 2019
    Huisje lijkt wel een beetje op de stijl van Gaudi
  3. Riet:
    8 februari 2019
    Wat fijn dat Gert Jan weer zover is opgeknapt.dat jullie met reizen begonnen zijn Geniet ervan groet Riet
  4. Wat een mooie foto van opa me Ben.:
    8 februari 2019
    Wat een bijzonder huis mooi hoor.
    Die kleuren en idd die stalen constructies heel leuk.
    Fijne reis nog,
    Groeten Jeanette