Tempels en dieren

7 april 2019 - Tikal, Guatemala

Vanmorgen zijn we om zes uur opgestaan opzoek naar wilde dieren. We zijn bewust over de rustige paden, buiten de belangrijkste tempel complexen en door het oerwoud  gelopen.  Het eerste stuk zagen we helemaal geen dieren. We hoorden hoog in de bomen wel papegaaien. Later in het uiterste puntje van het park,  toen we op een tempel stonden, zagen we een wild varkentje lopen. Daarna werd het beter. We zagen een agouti, een knaagdier,  lopen in het bos en later nog een paar toucans.  Op de weg terug voor het ontbijt zagen nog een andere soort toucan. Bij het plein bij de ingang liep ook nog een prachtige kalkoen haan te paraderen om indruk te maken op de vrouwtjes. Na het onbijt zijn we om elf uur nog een keer het park in gegaan. Onderweg zat er nog een spinaap in een boom dichtbij het pad. Het was nu veel drukker met bezoekers. Deze keer zijn we naar het centrale plein gegaan om de gebouwen en tempels te bekijken. Tegen een  uur of twee kwamen overal neusbeertjes te voorschijn. Alsof ze weten dat dan de  meeste bezoekers vertrekken.  Eind van de middag zijn we nog naar het zwembad geweest. En daarna nog wat zitten lezen voor ons huisje. En genoten van de vele spinapen die tot dichtbij het huisje komen. Ook liepen er op het pad nog een paar agoutis.

Tikal is  tussen 200 tot 900 na Christus de een van de grootste en meest  machtige maya steden  geweest.  Met op zijn hoogtepunt ongeveer 100.000 inwoners en een oppervlakte van het kern gebied van circa 12 vierkante kilometer. Totdat aan het eind negende eeuw de maya  beschaving instortte. Waarschijnlijk als het gevolg van uitputting van de bodem en verandering van het klimaat.  Pas in 1848 werd het weer ontdekt. In 1880 begonnen de eerste opgravingen.  Van 1957 tot 1970 vonden er op grote schaal opgravingen plaats. En werden veel gebouwen zoveel mogelijk gerestaureerd.  Het totaal nog aanwezige gebouwen in centrum gebied word geschat op 3000 waarvan veel nog niet opgegraven. Het ligt midden in een groot beschermd natuurgebied. Van ongeveer 575 vierkante kilometer.

1. Lidy:
    7 april 2019
    Met veel plezier lees ik iedere keer jullie belevenissen en geniet een beetje mee van jullie foto's.
    Wat is de wereld toch mooi..
    Lieve lui, de lente is hier weer begonnen alles staat weer in bloei. Dus tot ziens 🏡.
    Groetjes Lidy.