Een stress volle dag

27 mei 2022 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

We waren van plan het vandaag rustig aan te doen. Aangezien de jaren toch langzamerhand mee gaan tellen. En hele dagen lopen in een grote stad,  vooral voor mij erg vermoeiend is. Eerst nog even een covid antigeentest doen, daarna ergens koffie drinken,  nog een museum bezoeken en lekker in het zonnetje lunchen bij het Operagebouw. Alles rustig op ons gemak.  Het testen verliep zonder problemen. Alleen was de test exact hetzelfde als de zelftest die we thuis gratis of bijna voor niets kunnen doen. Het verschil zit in het feit dat je een  officieel reiscertificaat krijgt en de prijs van ongeveer 50 euro  per test bedraagt.  Het resultaat kregen we na 5 minuten al mee. Het officiële certificaat zou nog per email worden opgestuurd. Dat was dus gedaan. Nu nog even de testresultaten invoeren. Om Nieuw Zeeland binnen te mogen moest er online een New Zealand Traveller Declaration worden ingevuld. En volgens de website kon dit alleen online. Na het invullen van de gegevens en het uploaden van de vaccinatiebewijzen en de negatieve testresultaten zouden we een email krijgen met een QR code, waarmee we Nieuw Zeeland zouden mogen inreizen.  Ik had alles behalve de testresultaten al in Adelaide ingevoerd. Ik verwachtte dan ook geen problemen met de laatste fase. We hebben eerst nog rustig koffie gedronken in het Queen Victoria Building. Daarna wilden nog een museum bezoeken. We hadden toch alle tijd. En in de hoop dat ze daar een goede en snelle internetverbinding zouden hebben. En dat was inderdaad het geval. In de hal was een bank en ik wilde daar even snel de laatste zaken regelen voor de toelating tot Nieuw-Zeeland. Ik begon ongeveer om twee uur s middags.  Maar ik kreeg steeds een foutmelding,  zonder dat er werd aangegeven wat de fout was. Ik werd hoelang hoe meer gestresst,  want we moesten die digitale verklaring hebben,anders kwamen we Nieuw Zeeland niet in.  Om tot rust te komen eerst maar lunchen in het museum. Maar ik kon het probleem niet loslaten. Dus maar weer proberen en weer met dezelfde foutmelding. Daarna hebben we het samen nog geprobeerd. En alles weer opnieuw ingevuld en geüpload.  Op een gegeven moment kwam Joke erachter dat we bij onze vooraf bezochte landen Amerika hadden ingevuld.  Dit er uit gehaald. Toen geen foutmelding meer.  Maar wel een email dat de vaccinaties niet voldeden aan de eisen. Ook die maar weer een paar ingevuld en geüpload. Telkens met het zelfde resultaat.  Inmiddels was het al vier uur. En nog steeds met hetzelfde resultaat.  En dat terwijl we aan alle eisen voldeden.  Inmiddels was de frustratie en de stress zo hoog dat we besloten ermee op te houden en gewoon naar het vliegveld te gaan. Ze moesten ons wel toelaten want we voldeden aan  alle eisen.  In de taxi begon de stress langzamerhand minder te worden. We moesten eerst langs een balie waar gecontroleerd werd of we aan alle eisen  voldeden om Nieuw Zeeland binnen te mogen. In de rij voor deze balie zagen we al iemand met een handmatig ingevuld formulier.  Er waren dus meer mensen die tegen dezelfde problemen waren aangelopen. Gelukkig we waren niet de enigen.  Bij deze balie hadden ze een hele stapel formulieren om in te vullen. Het digitale systeem werkte dus totaal niet goed. Want de meeste passagiers vulden ter plaatse nog het analoge formulier in. Hadden we dat dus maar geweten. Dan hadden we een veel rustiger dag zonder stress gehad. Deze mogelijkheid werd ook nergens vermeld op de website van het Nieuw Zeelandse ministerie van gezondheid. Wel stond er een telefoon nummer vermeld  maar daar werd niet opgenomen.

Na het doorlopen van alle andere procedures,  die heel vlot verliepen,  waren we wel toe aan een biertje. Ook de vlucht verliep goed. Al moest het vliegtuig nog een kwartier wachten op, je mag het niet meer zeggen,  een dom blondje. Die nog door de security check moest, terwijl de rest van de passagiers al aan boord was. Maar misschien had ze wel een goede reden.  Misschien had ze tot het laatst nog geprobeerd het digitale formulier in te vullen. In het vliegtuig kregen we weereen formulier om in te vullen.  Met informatie die we al gegeven hadden en ook of we geen verboden dingen bij ons hadden

Ook de aankomst in Nieuw Zeeland ging vlot.  Alles werd nog uitgebreid gecontroleerd.  Of de vaccinaties klopten en of we een negatieve antigeen test hadden. En ook of we geen verboden levensmiddelen bij ons hadden. Ze wilden zelfs weten wat we voorafgaand aan de vlucht gegeten hadden. En dat werd ook nog een vermeld op het vooraf ingevulde formulier.  Bij  de uitgang kregen we ook nog eens twee zelftesten mee. Om zelf op dag 1 en dag 6  na aankomst te doen en daarna de resultaten door te geven.  Dit lijkt mij behoorlijk fraude gevoelig.  Tevreden dat het toch nog gelukt was maar compleet afgedraaid waren we om twee uur lokale tijd in ons hotel.