Senor de Sipan

7 maart 2017 - Chiclayo, Peru

Gisteren hadden we een reisdag  van Huanchaco via Trujillo naar Chiclayo, een reis van vier uur in alweer een luxe bus. Chiclayo is de vierde stad van Peru met ongeveer 800.000 inwoners. Het heeft geen oud centrum en het was ook lastig om een leuk restaurant te vinden. We hebben daarom maar in het hotel gegeten. Dat was boven verwachting erg lekker. Aan het einde van de middag hebben we ook nog wat tijd doorgebracht in het buiten zwembad van het hotel op de zevende verdieping. Onder het toezicht van tientallen zwarte gieren.  Deze vlogen rond of zaten in grote groepen te wachten op de daken. Waarop geen idee. Misschien verkeersslachtoffers.  Of waarschijnlijker voedsel resten.

Vandaag zijn we met een tour meegegaan.  Deze hadden we de eerste dag al geboekt. Buiten Chiclayo zijn in 1987 bij toeval een aantal rijke ongeschonden graven ontdekt uit de Moche cultuur. Deze vondsten behoren tot de belangrijkste archeologische ontdekkingen van de afgelopen jaren. Misschien wel te vergelijken met de ontdekking van het graf van Toetanchamon. De graven liggen in  drie piramides van Adobe.  Helaas hebben de piramides veel te lijden van de regen. Er zijn hier in totaal 14 tombes opgegraven. Een van de belangrijkste is die van de Senor de Sipan. Deze bevatte veel gouden,  zilveren en verguld koperen sieraden en ornamenten. Er is een speciaal museum aan gewijd,  dat we na de graftombes hebben bezocht.  Het is een mooi modern gebouw met een prachtige collectie. We waren erg onder de indruk van de rijkdom van de Moche cultuur.

We hebben in middels ook de trip naar de Galapagos geboekt.  Van een canadese vrouw,  die we in Ushuaia hadden ontmoet, hadden we deze organisatie door gekregen. We hebben ook nog gekeken naar een paar andere,  maar deze bleek toch de beste deal te hebben.  En dit bureau organiseert ook trips naar het amazone oerwoud.  En die zagen er ook goed uit. Dus tot eind maart is alles al gepland.

1. Mariette:
    8 maart 2017
    Geweldig om jullie reisverslagen te lezen, en zo van jullie reis mee te mogen genieten.
    Wij zullen je morgen wel missen met de kookles.
    Veel groeten,
    Mariëtte