Santiago Atitlan

16 maart 2019 - Panajachel, Guatemala

Rond het meer van Atitlan liggen diverse dorpen,  die onderling het snelst en het gemakkelijkst bereikbaar zijn via boten. Particuliere en openbare.  De openbare zijn het leukst, omdat de lokale bevolking daar ook mee vaart. Vandaag zijn we naar Santiago Atitlan gegaan. Daar wordt vrijdag een markt gehouden waar vooral de mensen uit de omringende dorpen hun inkopen doen. De boottocht duurde ongeveer een halfuur. Het dorp zelf is niet aantrekkelijk en op zich geen bezoek waard.  Het is armoedig en vervallen.  Maar de markt is fantastisch. Veel kramen met alles wat de lokale bevolking nodig heeft. Van etenswaren , kleding, toiletartikelen en huishoudelijke artikelen tot lingerie. Er liep ook nog een verkoper rond met een plastic zak met  medicijnen,  zoals ibuprofen en diclofenac. Alle kramen  staan heel dicht op elkaar.  Je komt er bijna niet doorheen. En alleen maar lokale bevolking,  waarvan de meesten in klederdracht. Het zijn erg kleine mensen. En dan lopen daar twee lange Nederlanders tussen door, die overal boven uit steken. We waren om half twee weer terug. Op een bank langs het meer hebben nog een klein soort bananen gegeten,  die we op de markt hadden gekocht. Daarna hebben we bij, wat langzamerhand ons vaste lunch cafe is geworden nog vruchtensap gedronken.  Joke had een combinatie van macademianoten met honing.  Ik had er een van avocado, paprika, limoen en sinasappel.  Allebei met aparte smaken. Omdat het niet echte dorstlessers waren hebben we ook nog maar twee lokale biertjes genomen.  Vanavond heerlijk gegeten in een Japans restaurant.