San Pedro la Laguna

18 maart 2019 - Panajachel, Guatemala

Vandaag zijn we met een boot naar San Pedro la Laguna geweest. Bij de pier weer dezelfde verwarring als de vorige keren. De publieke boot zou pas vertrekken als er minimaal 10 mensen in zaten. We konden veel beter een particuliere boot nemen. Maar iets duurder,  40 dollar,  terwijl we voor de publieke boot totaal voor heen en terug 100 quatzal kwijt zijn. Ongeveer 11 euro. Omdat het er niet naar uitzag dat de boot op korte termijn zou vertrekken, omdat er niemand kwam opdagen die mee wilde, besloten we maar om eerst ergens koffie te gaan drinken. We waren amper onderweg of we werden al terug geroepen. Er waren nu ineens wel voldoende passagiers. Alleen was het een andere boot. Volgens mij zit er totaal geen systeem in. Tenminste niet een, dat voor ons duidelijk is. Nog even wachten tot de boot vol genoeg is en uiteindelijk vertrokken we toch naar San Pedro.  Nog even langs San Marcos om nog een paar mensen af te zetten. Tijdens het uitladen van de passagiers,  kwamen er nog twee lokale vissers langs. In heel kleine platte bootjes. San Pedro la Laguna is een leuk plaatsje om een tijdje rond te lopen. Het ligt tegen een steile oever aan. Zodat we, eindelijk wijs geworden, ons met een Tuk Tuk naar boven hebben laten brengen. 's Middags zijn we nog naar een oude 16e eeuwse kerk gegaan in Panajachel . Volgens de foto's op internet  zou de binnenkant versierd zijn met groene doeken.  Dat laatste bleek niet het geval te zijn.

Wel zagen we in de kerk iets heel bijzonders. Over het midden pad tussen de banken kropen een aantal maya vrouwen op hun knieën van achter in de kerk naar het altaar toe. Sommigen ook weer achteruit terug. En dat een paar keer. Zo'n devotie maakte dat we een rust en een sereen en spiritueel gevoel ervoeren. Na navraag was het toegestaan om foto's te maken. Het is echter nogal een inbreuk op de religieuze toewijding van de vrouwen om foto's van hun devotie te maken. Daarom heb ik geprobeerd om de foto's zo onopvallend mogelijk te maken.  Met helaas met gevolg dat ze niet helemaal scherp zijn. Waarschijnlijk is dit ritueel een mengeling van maya rituelen en het katholieke geloof.

Eind van de middag nog even heerlijk bij het zwembad gelegen. En mijn onderwater 'action' camera uitgeprobeerd. Hij functioneert goed. Foto's maken gaat goed en ook het maken van filmpjes. Nu nog in Belize op zoek naar walvishaaien en andere mooie vissen.