San Marcos la Laguna

16 maart 2019 - Panajachel, Guatemala

Het meer van Atitlan bevindt zich in het restant van een enorme vulkaan,  die ongeveer 85.000 jaar geleden is uitgebarsten en toen ongeveer 300 km3 vulkanisch gesteente heeft uitgestoten. De resten zijn gevonden tot in Florida en Ecuador. In de overgebleven caldera heeft zich een meer gevormd van ongeveer 18 bij 8 km en gemiddeld 220 meter diep. In de caldera zijn naderhand nog twee vulkanen gevormd en een op de rand. Deze vulkanen zijn overal rond het meer te zien. Het behoort tot een van de mooiste meren ter wereld. Rond het meer wonen verspreid over 12 dorpen twee Maya bevolkingsgroepen. Met allemaal een eigen karakter. En onderling verbonden door veerboten. Vandaag zijn we naar San Marcos la Laguna geweest. Nog een eind bij de pier vandaan werden we al aangeklampt door iemand met de vraag of we met een boot ergens naar toe wilden.  Ja we wilden naar San Marcos met de publieke veerboot. Volgens hem vertrok, die nog lang niet en konden we veel beter een particuliere groepsboot nemen. Daar hadden we niet veel zin in. We zijn toch maar achter hem aan gelopen. Bij de pier lag al een boot klaar die over 10 minuten zou vertrekken. Wij betaald. Toen we in de boot wilden stappen,  wilde een jongen hebben dat we in een andere boot stapten.  Het was allemaal erg verwarrend. Zaten we nu in een particuliere of een publieke boot?  De meerderheid van de passagiers bestond uit lokale bevolking. Onderweg stopte de boot nog een paar keer bij hele kleine plaatsjes. Regelmatig zijn er op de steile oevers woningen te zien,  die alleen per boot en steile paadjes bereikbaar zijn.

San Marcos La Laguna, wordt voor een deel bewoond en bezocht  door hippies of wat daar tegenwoordig voor door moet gaan . Vanaf de oever loopt een smal pad omhoog. Langs dit pad wemelt het van alternatieve vega restaurantjes, winkeltjes en worden overal meditatie cursussen en therapieën aangeboden. Wel leuk om te zien. Boven in het eigenlijke dorp zagen we nog een bouwval in verbouw. Waar nog wel ontbijt, lunch, diner en kamers werden aangeboden. Al was totaal niet te zien waar die laatste zich bevonden.  Ook was er niets te zien waar gegeten kon worden. We hebben maar ergens anders geluncht met een heerlijke salade.