Reisdag van Panajachel terug naar Antigua

19 maart 2019 - Antigua Guatemala, Guatemala

De afgelopen dagen hebben we veel gezien van de omgeving en genoten van ons luxe hotel. Ook hebben we hier de laatste  hotels van het vervolg van onze reis geboekt.   Alles is nu helemaal geboekt tot en met Cuba. Het boeken van Casa Particulares in Cuba, huizen van particulieren die een paar kamers verhuren, gaat uitstekend via hotels.com.  Met weer een bureau ertussen,  dat contact heeft met de accommodaties in Cuba. De busreizen gaan via Viazul, een regeringsbureau . Alleen zijn de prijzen in dollars.  Terwijl ze officieel geen dollars accepteren.  Vreemd. Maar je kunt ook in euro's betalen met een veel gunstiger koers.

Vanmorgen nog even koffie wezen drinken met  voor het eerst tijdens deze reis appeltaart. We hebben nog nergens taart gegeten. En hij was erg goed. Met amusement, want aan de overkant van de straat werd een nieuwe telefoon aansluiting aangelegd. Dat gaat hier als volgt. Er word ergens een kabel aangesloten, de kabel wordt over de straat gespannen en aan een paal vastgemaakt met een andere draad. Naast een heleboel andere kabels. De rest van de kabel wordt op een rol tussen de dakpannen gelegd en aangesloten op de kabel van de telefoon. Allemaal in de buitenlucht.

Het busje naar Antigua zou ons om twaalf uur bij het hotel komen ophalen. Het was er om kwart over twaalf. We waren de eerste passagiers. Tijdens het ophalen van de anderen kreeg ik toch sterk de indruk dat we een paar keer door de zelfde straat reden.  Blijkbaar werden de anderen opgehaald op volgorde van een lijst en niet via de meest efficiënte route. De totale reis duurde als gevolg van het drukke verkeer, op steile hellingen en drukke stadjes ongeveer 3 uur.  In Antigua gebeurde weer precies hetzelfde als in Panajachel. Ik zag herhaaldelijk de zelfde gebouwen voorbijkomen. De chauffeur en het meisje dat de lijst met passagiers bijhield  hadden totaal geen idee wat de meest efficiënte route was. Alweer werd er een lijst afgewerkt. En maar wat rond gereden opzoek naar de hotels, waar de passagiers moesten worden afgezet. We kwamen zelfs een keer vlak langs ons hotel. Dat is hetzelfde als onze eerste keer in Antigua.  Alleen hebben we nu een veel ruimere kamer, met een breed bed en een badkamer waar je nu eventueel met 2 personen in kunt.