Phillip Island

7 mei 2022 - Phillip Island, Australië

Vandaag hadden we niet veel op het programma staan. Gewoon een lekker rustig dagje. Eerst lekker uitgeslapen,  ontbeten in het zonnetje en naar Cowes gereden. Op zoek naar een cafe met Wi-Fi. Na een tijdje lopen hadden we er één gevonden. Omdat het weer hier momenteel vrij slecht weer is en de vooruitzichten voor Nieuw-Zeeland nog slechter zijn, met temperaturen overdag rond de 12 graden en 's nachts somd rond de 3 graden, wilden we proberen om de boeking van onze camper te annuleren en over te gaan op het huren van een auto en te verblijven in hotels. Dus na de lunch  contact opgenomen met Britz. Daar hadden ze begrip voor onze situatie. En omdat we nog minstens twee keer een camper wilden huren, waren ze bereid onze boeking te annuleren en ons een credit nummer te geven om te gebruiken bij een volgende boeking. De mederwerker van Britz moest nog wel even overleggen met zijn manager. De service van Britz is heel goed en ze denken mee met hun klanten.

Daarna zijn we terug gegaan naar de camping om onze tafel, stoelen en het aansluit snoer voor de elektriciteit op te halen. Het weer was omgeslagen en nu zodanig,  dat we toch niet meer buiten konden eten. Vervolgens zijn  we nog naar Nobbies gegaan. Een rotspunt met een mooi uitzicht op zee. Ook hier weer een houten wandelpad. Het waaide behoorlijk dus na een korte wandeling zijn we maar weer gauw naar binnen gegaan. Op de punt staat wat ze noemen het Arctic experience centre. Een soort interactief museum over Antarctica. We hebben er allen maar koffie gedronken en gewacht tot het tijd was om naar het toeristische hoogtepunt van Philip Island te gaan.

De pinguïn parade.
Elke avond komen hier wanneer het donker begint te worden honderden kleine blauwe pinguïns aan land om naar hun rustplaatsen te gaan. Vanaf tribunes langs het pad  van de pinguïns kun je dit fenomeen van dichtbij bewonderen. Ook hier weer een breed houten wandelpad van een groot mooi bezoekerscentrum naar de tribunes. En inderdaad wanneer het donker begint te worden komen de pinguïns in groepen aan land en lopen vlak langs de tribunes en het wandelpad naar hun holletjes. Soms staan er een paar stil om te kijken wie er nu weer zitten te kijken. Waarschijnlijk met de gedachte wat is er nu interessant aan een stelletje langs lopende pinguïns.
Omdat Anne ons gewaarschuwd had dat het erg koud kon worden, hadden we uitgebreid maatregelen getroffen om het niet koud te krijgen. Een hemd, een overhemd, een trui, een vest, een donsjack en dan nog onze gewone zomerjacks. Verder nog wollen sokken , onze lange thermo onderbroek en vanmiddag nog gekochte handschoenen. We waren op alles voorbereid. We hebben het dan ook niet koud gehad. En genoten van de langs waggelende pinguïns. En het is echt leuk om zo'n groep pinguïns langs te zien lopen.Deze pinguïn  is de kleinste soort pinguïn en is ongeveer 30 centimeter groot en komt alleen voor op de kusten van Zuid-australië. Er mochten geen foto's genomen worden om de pinguïns niet af te schrikken. Om toch aan de behoefte aan foto's te voldoen,  is er de mogelijkheid om via hun website  foto's te downloaden wat ik heb gedaan.
Overal zie je afbeeldingen en knuffels van pinguïns  met truitjes. We dachten dat dat een grapje was. Maar er worden echt truitjes gebreid voor de pinguïns. Ze krijgen ze aan wanneer ze olievlekken op hun vacht hebben. Zo kunnen ze de olie niet opeten wanneer ze hun vacht willen schoonmaken.