Panajachel

15 maart 2019 - Panajachel, Guatemala

Het meer van Atitlan is een van belangrijkste bezienswaardigheden in dit gebied van Guatemala. Eromheen liggen een aantal dorpen. Panajachel is de grootste. Dat hier veel toeristen komen blijkt duidelijk wanneer je door de hoofdstraat loopt. Allemaal winkeltjes,  restaurants en reisbureaus.  Als stad is het niet veel bijzonders en eigenlijk geen bezoek waard. Van het meer van Atitlan met op de achtergrond een aantal vulkanen hebben we nog niet veel gezien omdat het vandaag vrij bewolkt was. En de vulkaan toppen in de wolken verborgen waren. Eigenlijk heb ik dus niet veel te melden. We hebben wat rondgewandeld en heerlijk vruchtensap gedronken.

Tripadvisor is een website met reviews van hotels, restaurants en bezienswaardigheden.  Tijdens onze vorige reis ben ik ook begonnen met het schrijven van reviews. Volgens  Joke behoorlijk fanatiek.

De laatste avond in Antigua hebben we gegeten in een restaurant dat over het algemeen heel goede reviews kreeg. Ons viel het tegen. Het was goed maar niet bijzonder. Dat heb ik ook in mijn review geschreven die niet echt negatief was. Vanmiddag kreeg ik via de mail een bericht dat de eigenaar een reactie op mijn review had gegeven. Hoe ik het in mijn hoofd haalde om een negatieve review te geven. Volgens hem schreef je alleen een review als iets heel goed was. En ik moest rekening houden met hem en zijn personeel. En hij gaf toch ook niet af op de kwaliteit van mijn werk. Toen ik het in Tripadvisor na keek, bleek hij bij elke review die minder was dan goed, op een identieke lompe manier te reageren. Blijkbaar iemand die niet tegen kritiek kan. Vreemd maar ik vond dat ik hier toch op moest reageren. Ik heb hem dus via de mail geschreven dat het mijn goed recht is om een persoonlijke mening te geven over mijn ervaringen met een restaurant. En dat wanneer hij op negatieve kritieken zo lomp en grof reageert dat niet goed is voor het imago van zijn restaurant. De reacties van het management op reviews zijn voor iedereen zichtbaar.  Tot mijn grote verbazing kreeg ik een tijdje later een antwoord waarin hij uitgebreid zijn excuses aanbood en mij gelijk gaf. Ook zijn reactie op mijn review was van Tripadvisor gehaald. Hopelijk is hem nu duidelijk geworden dat hij niet meteen zo zonder na te denken primair en grof moet reageren op in zijn ogen negatieve kritieken.