Een onverwachte wending

10 april 2019 - San Pedro, Belize

Omdat het een internationale vlucht is via Belize city naar San Pedro, moesten we twee uur voor vertrek op het vliegveld aanwezig zijn. Volgens onze vlucht gegevens zouden we het eerste deel naar Belize City vliegen met TAG, een kleine guatamalteekse luchtvaartmaatschappij en daarna verder naar San Pedro met Tropic Air.  Bij de balie van TAG stonden we niet op de lijst voor de vlucht naar Belize. We zouden ook het eerste deel met Tropic Air vliegen. De balie van Tropic Air was echter gesloten en bleef gesloten. Ook bij herhaaldelijk navragen bleek dat we toch echt bij Tropic Air moesten zijn om in te checken en dat er zodadelijk iemand zou komen. Alleen er kwam niemand.  Heel vreemd, we waren al  geïrriteerd en bang  dat we te laat zouden zijn en onze vlucht met TAG zouden missen.  Na ruim een uur kwam er iemand van Tropic Air.  Die op zijn zachtst gezegd niet vriendelijk werd begroet door ons. Maar hij deed net alsof er niets aan de hand was. Eerst nog een paar douane formulieren invullen. Tot onze grote verbazing wilden ze ook nog 550 Quetzals hebben als uitreis belasting. Gelukkig hadden we nog wat guatamalteeks geld bewaard voor Anne en Paul, die in juli naar Guatemala en Belize gaan. Anders hadden we nog naar de overkant van de weg naar een pinautomaat  moeten gaan. Vooraf was hierover niets bekend bij ons. En we waren niet de enigen die geen geld hadden want we hadden al verschillende mensen het vliegveld uit en in zien gaan. Communicatie is niet hun sterkste kant in Centraal-Amerika . Dat hadden we al eerder ervaren. De man bij de balie zei nog wel dat er speciaal voor ons een drie persoons vliegtuig uit Belize City zou komen om ons op te halen. Maar wij dachten,  die maakt een grap,  omdat  Joke nogal kwaad was geworden over het feit dat hij zo laat was. Over het automatisch doorsturen van de bagage werd ook niets medegedeeld.  En we hadden ook geen boardingpassen voor de vervolg vlucht gekregen. Bij navraag werd gezegd dat we opnieuw met de bagage zouden moeten inchecken.  Ook daar was ons niets overgezegd. Wanneer we het niet gevraagd zouden hebben, waren we rustig zonder bagage naar de vertrekhal voor de vlucht naar San Pedro gegaan.

In de vertrekhal zat een groep mensen te wachten, op het vliegtuig naar Belize City dachten wij. Maar ze gingen allemaal mee met een vliegtuig naar Guatemala City. Alleen wij twee waren nog over. Opeens zagen we een klein vliegtuigje aan komen vliegen. Zouden we dan toch ons privé vliegtuig krijgen. Dat werd bevestigd toen we onze tassen bij het vliegtuigje zagen staan. Dat is natuurlijk helemaal te gek. Een vliegtuigje dat speciaal uit Belize komt om ons op te halen. Met een privé piloot. Het was veruit de beste vlucht die we ooit gehad hebben. Deze dag kon niet meer stuk. Dit was iets waar je alleen maar van kunt dromen. In Belize aan gekomen werden onze tassen ons persoonlijk gebracht. De vlucht duurde ongeveer een uur.  Daarna nog met een ander iets groter vliegtuig naar San Pedro. Hierin konden 14 passagiers,  maar we zaten er maar met zijn vijven in. Een vlucht van een kwartier. Met nog een tussenlanding op Caye Caulker. Waar de drie andere passagiers uitstapten.  Wij twee werden vijf minuten later afgezet op het vliegveld van San Pedro. Dit was een beleving die we niet snel zullen vergeten.

1. Wat een mooie foto van opa me Ben.:
    10 april 2019
    Haha ik had jullie gezichten wel eens willen zien toen het duidelijk was dat jullie met een privé vliegtuig werden opgehaald😄. Wat een top ervaring dat zal veel goed gemaakt hebben vooral voor Joke😉
    Geniet🤗
  2. Elfri:
    10 april 2019
    Ha ha.... het klonk steeds al als een droomreis, krijg je er ook nog een droomvlucht bij!! Geniet maar lekker verder!!