Merida, kinder carnaval

1 maart 2019 - Mérida, Mexico

Vandaag leek eerst zo'n dag zonder iets bijzonders. Een paar uur reizen en dan wat rond wandelen door een nieuwe stad. Tot we bij het centrale plein aan kwamen,  aanvankelijk alleen om te lunchen.  Er stonden echter overal rijen stoelen rondom het plein.  Uit navraag bleek dat vanmiddag om vier uur de kinder optocht van het carnaval zou plaatsvinden. Nog met onze gedachten bij het carnaval twee jaar geleden in Arequipa, wilden wij dat natuurlijk meemaken. Dus rustig lunchen, nog een biertje drinken en maar wachten. Het werd steeds drukker en om drie uur begonnen de eerste kijkers al plaats te nemen op de stoelen. Er werden afzettingen geplaatst.  En er kwamen een aantal pick-up trucks tevoorschijn met gigantische luidsprekers.  Die een onderlinge wedstrijd hielden wie het meeste geluid kon maken. Niet duidelijk was wie er had gewonnen. Ze waren allemaal veel te hard. Ook kwamen regelmatig verklede kinderen langs met hun ouders en ookook politie met kogelvrije vesten kwam voorbij. De temperatuur was rond de 34 graden. Het publiek ging natuurlijk al compleet uit zijn dak. Overal vrolijke dansende mensen. Nee,  het is hier geen Brabant, hier viert men carnaval anders zonder alcohol. Het lijkt meer op carnaval in Staphorst. Mocht daar ooit carnaval worden gevierd. Om half vijf begon de optocht. Met allerlei groepen als vogels en andere dieren verklede en dansende kinderen. Die al net zoals bij ons heerlijk uit de maat kunnen dansen. Tussen elke groep een pick-up truck met dreunende luidsprekers. En ondertussen persten zich constant twee rijen mensen zich in tegenovergestelde richtingen tussen het terras en de rij stoelen door. Toch was het heel leuk om mee te maken. Vooral het plezier van de kinderen en de enthousiaste ouders tussen het publiek. Wat hier wel opvalt is dat de meeste lokale Mexicanen, klein en dik zijn. Type Danny deVito. In het spaans zeggen ze dat vriendelijker. La mayoridad de las personas son cortas y gorditas. Wat wij dik noemen, noemen ze hier mollig.  Dat klinkt toch iets vriendelijker. Morgenavond om acht uur is de optocht voof volwassenen. Ik ben benieuwd.

1. Mariette:
    1 maart 2019
    Wat een belevenissen, mooi om te lezen. Dochter vandaag aan jullie om day wij dadelijk kookles bij Marijke hebben. Fijn ook de foto,s, dat maakt dat wij ons een beter beeld kunnen voorstellen bij de verhalen. Nog een mooie tijd samen.
  2. Marian Trum-Doesburg:
    1 maart 2019
    Heerlijk om jullie verhalen t volgen. Jullie zien weer ontzettend mooie dingen!!