Chichicastenango

17 maart 2019 - Panajachel, Guatemala

Vandaag zijn we naar de bekende markt van Chichicastenango geweest. Deze staat bekend als een heel uitgestrekte markt,  die op donderdag en zondag wordt gehouden en waar veel inwoners uit de omringende dorpen hun inkopen komen doen. En dat klopt,  je ziet wel wat toeristen maar het is geen toeristische markt. Er is werkelijk alles te koop. Veel kleding voor de plaatselijke bewoners,  maar ook gereedschap, etenswaren en teveel om op te noemen. Omdat de doorgangen vaak heel smal zijn is het lastig om foto's te maken. Er zijn hele gedeelten waar gekookt en gebakken word en waar de bewoners komen eten. De meeste kleding van de lokale inwoners is prachtig gekleurd. Midden in de markt staat op de resten van een maya tempel een katholieke kerk. Binnenin zijn stenen plateaus waar door de bewoners kaarsen worden aangestoken en bloemen en water geofferd worden. Een mengsel van katholieke en maya rituelen.

We zouden tussen kwart over zeven en half acht bij ons hotel worden opgehaald.  Hoewel op ons voucher stond acht uur. We hadden gisteren dus broodjes gekocht voor ontbijt. Die bleken echter niet te eten, zo droog. Als of je een hap meel neemt. Omdat er om half negen nog steeds geen busje was verschenen is Joke gaan navragen waar dat bleef. Het meisje, dat achter een tafeltje van een reisbureau  zat, begon meteen te bellen.  Het busje zou over een paar minuten komen. Om kwart voor negen kwam ze zeggen dat we konden vertrekken. Met een particuliere auto. Het busje was ons helemaal vergeten en de baas bracht ons zelf naar Chichicastenango. Waar we niet veel later dan aanvankelijk gepland aankwamen. Terug zijn we wel met her busje meegegaan. Aan het eind van de middag hebben zijn bij het zwembad gezeten. Dat was tot zaterdag dicht vanwege onderhoud.  Zaterdag morgen was het al bijna gevuld. Met waarschijnlijk water uit het meer, want het zag er behoorlijk groen uit. Maar met vijf bussen chloor of anti algen middel, was het vandaag weer helemaal helder.