Chichen Itza

26 februari 2019 - Chichén Itzá, Mexico

Chitzen Itza is een van de grootste Maya steden en is gedurende verschillende perioden gebouwd. Ongeveer van 600 tot 1200 na Christus. Er is nog maar een gedeelte uitgegraven en open gesteld voor het publiek. Toen wij er waren hoorden we dat ze ongeveer een kilometer vanaf het huidige te bezoeken gebied aan het opgraven waren. Dat geeft aan hoe groot de stad was. Er zijn een aantal grote indrukwekkende gebouwen. Verspreid over een relatief klein gebied.  Maar toch groot genoeg om niet te veel last te hebben van de vele groepen toeristen. Terwijl er toch veel toeristen komen. Het meest indrukwekkend is de centraal gelegen 24 meter hoge tempel van Kukulcan.  Het is moeilijk om her complex te beschrijven. De foto's spreken voor zich. Overal op de paden tussen de gebouwen bevinden zich tientallen kraampjes met allerlei soorten souvenirs. En allemaal voor " one dollar". Tot je gaat vragen wat iets kost. Dan is ineens alles meer dan een dollar. 's Morgens komen ze uit alle hoeken en gaten tevoorschijn met ladingen " souvenirs ". En echt Maya houtsnijwerk.  Dat klopt dan weer wel. Want je ziet de Mayas terplekke bezig met het maken van houtsnijwerk.

We hadden vanmorgen de wekker gezet op kwart voor zeven. Vanaf zeven uur konden we ontbijten,  we wilden zo vroeg mogelijk vertrekken om de drukte en de hitte voor te zijn. Ik was al vroeg wakker. Maar toen ik op mijn horloge en op mijn mobiel keek, raakte ik toch lichtelijk in de war. Volgens mijn horloge was het half zeven en volgens mijn mobiel half zes. Ik kon er niet achter komen wat nu de juiste tijd was. Maar voorin het pension, waren ze bezig met het klaarmaken van het ontbijt. Even nagevraagd en volgens de man was het zeven uur. Dus wij opgestaan,  om een heel karig ontbijt te nuttigen. De fruitsalade bestond uit een banaan. Verder was er toast, boter,  marmelade en koffie.  Toen vlug naar het busstation. Daaraan gekomen bleek het nog ruim voor zevenen te zijn.  En konden we zelf nog de bus van vijf over zeven naar Chitzen Itza nemen. Waren we toch nog lekker vroeg want de klok was die nacht een uur verzet. Om half negen waren we al op de plaats van bestemming. We hebben op ons gemak het hele complex bekeken.

Vanavond lekker gaan eten in een goed restaurant,  met een mooie patio.  Het eten werd aan tafel bereidt en geflambeert. Heerlijk. Alleen het uitzicht werd enigszins bedorven door een behoorlijk obese vrouw aan het tafeltje naast ons. En nog extremer een tweetal lesbiennes.  En daar is niets mis mee.  Maar ze waren allebei behoorlijk aan de forse kant en vol tattoos. De een had lichtgroen haar en de ander aan de zijkant  opgeschoren haar, geen blouse of t shirt maar alleen een leren bh en een kort broekje dat maar net haar te dikke billen bedekte. Waarschijnlijk vonden ze hetzelf erg mooi.

1. Wat een mooie foto van opa me Ben.:
    2 maart 2019
    Prachtige tempel en wat een open gebied.
    Ja Gertjan zo zie je maar dat je daar veel kleurrijke mensen ziet, die dan wel wat schaars gekleed gaan😄. Dat kan natuurlijk met zo’n temperatuur.
    Fijne reis groeten Jeanette