Metro buizen

2 april 2019 - San Ignacio, Belize

Vandaag hebben we een tour gemaakt. Waar je in  een tube, een aangepaste versie van een autobinnenband over een ondergrondse rivier door een grot dobbert. De locatie was in de buurt van Belmopan, de hoofdstad van Belize. Onderweg moesten we nog vijf andere mensen ophalen.  Op de afgesproken locatie bleek het een Amerikaans gezin met drie kinderen te zijn. Ze waren met een huurauto helemaal uit Placencia gekomen. Een rit van ongeveer twee uur. Daarna was het nog een half uur naar de locatie van de tocht. Na ons omgekleed te hebben kregen we luxe tubes uitgereikt met zwemvesten,  helmen en hoofdlampen. Daarna was het nog een eind lopen naar het begin van de grot. Met onderweg uitleg over de lokale planten en hun medicinale werking.  Je staat er versteld van hoeveel planten en bomen als medicijn gebruikt kunnen worden, tegen allerlei kwalen.  Onderweg bezochten we nog een grot met vleermuizen. Het was een heel leuke tocht met veel uitleg over de grotten en de cultuur van de Mayas. En alweer heb ik veel profijt gehad van mijn actioncam. Onderweg hebben bij een stuk, waarvan het dak van de grot was ingestort nog een korte wandeling gemaakt en een stukje gezwommen. Nadat we uit de grot kwamen hebben we nog een stuk over de rivier,  door het oerwoud,  gedobberd.

Bij de reviews op Tripadvisor worden reviews in het engels automatisch vertaald in het Nederlands.  Met soms hilarische vertalingen.  Er is hier ook een excursie die ATM tubbing heet. Dit wordt dan vertaald als pinautomaat buizen. Vandaar de titel ' Metro buizen'. Als vertaling van underground tubbing.

Vanavond hebben we een lokale specialiteit gegeten. Gibnut, een soort van knaagdier. Erg lekker, ongeveer tussen de smaak van konijn en kip in. In Zuid-Afrika hebben we veel soorten wild gegeten,  maar dit is toch wel het meest exotische. Hopelijk krijgen niet teveel commentaar over ons heen, hoe zielig het is om zo'n leuk beest op te eten.