Merida naar Campeche

7 maart 2019 - Campeche, Mexico

Vandaag weer een korte reisdag gehad. Vanmorgen zijn we met de bus van tien uur vertrokken naar Campeche, een klein stadje in het noorden van Yucatan aan de  Mexicaanse golf. Na ongeveer twee en een half uur reizen werden we afzet op de bus terminal. Nog een klein stukje met de taxi. Heerlijk makkelijk, niet moeilijk doen gewoon een taxi nemen en voor 2,50 euro wordt je voor de deur van het hotel afgezet. Deze keer hebben we voor ons doen een luxe hotel.  Met een grote ijskoude lounge.  Net als overal staat de airco veel te koud afgesteld. En er is  een heel klein zwembadje. Eerst nog even geluncht met overheerlijke broodjes. Voor de verandering eens geen Mexicaans eten. Campeche is ook weer een prachtig oud koloniaal stadje. Het is voorlopig onze laatste stad in Mexico. Van hier uit vertrekken we  op 10 maart met het vliegtuig, met een zeven uur durende tussen stop op het vliegveld van Mexico City  naar Guatemala. De verdere planning van de reis in Belize en naar Cuba begint ook steeds duidelijker te worden.

Wat ons deze keer ook weer opviel in het restaurant  was het gebruik van een klein opklap tafeltje door het bedienend personeel. Ze komen met een groot dienblad en het tafeltje aan bij de tafel. Klappen het uit, zetten het dienblad erop en pakken dan rustig de borden met eten. Om deze vervolgens op de tafel te plaatsen. Handig bedacht. We zagen het voor het eerst op het strand bij Tulum. We zagen vanavond ook mensen met een donkere vlek op hun voorhoofd. Toen we goed keken zagen we dat het een askruisje was. Het is natuurlijk Aswoensdag. Toen we op de terugweg langs een grote kerk liepen zat deze helemaal vol. De mensen zijn hier nog gelovige katholieken.