Lilly pilly gully naturwalk

8 mei 2022 - Wilsons Promontory National Park, Australië

Vandaag zijn we rustig begonnen met uitslapen, douchen en ontbijten. En uitgebreid bekeken hoe onze overburen belaagd werden door een groep papagaaien en meeuwen tijdens het inpakken van hun tent. Ze bleven er gewoon boven op zitten. En waren niet van plan aan te kant te gaan. Ook onderzochten ze de bagage op eetbare dingen. En liepen gewoon tussen de mensen door, absoluut niet bang.

Officieel moeten we vanmorgen vetrekken van de camping omdat volgens de mensen van de receptie in het bezoekerscentrum alle plaatsen met stroom tot dinsdag zijn gereserveerd. Zelf denken wij dat dit reuze mee zal vallen. Gisteren was er officieel ook nog maar één plaats voor ons vrij. Terwijl in werkelijkheid nog niet de helff bezet was. En omdat het weer beter werd en er zelfs een zonnetje te voorschijn kwam, hebben we besloten gewoon te blijven. Mocht het toch nog vol raken, dan zouden we naar een camping net buiten het park gaan. Maar eerst wilden we een van de vele wandelingen, waarom het park bekend staat gaan doen. En wel de wandeling naar Lilly Pilly Gully. Geen idee wat dat betekent. Maar het was een hele mooie wandeling door een prachtig regenwoud. Halverwege was er houten wandelpad door een nat gebied. We zagen hier veel boomvarens. En je verwacht eigenlijk dat er elk moment een dinosaurus zijn kop door het gebladerte omhoog steekt. Overal zie je ook verbrande eucalyptus bomen. Deze zijn goed bestand tegen vuur en lopen meestal ook weer uit. Slechts een enkel exemplaar is dood. Het schijnt zelfs zo te zijn dat een brand af en toe, goed is  voor de vernieuwing van dit soort bossen. In 2009 woedde hier een grote brand, die grote stukken van het park verwoestte. Behalve de verbrande bast van de eucalyptus bomen zie je er weinig van terug. De tweede helft van de wandeling ging eerst omhoog en toen omlaag. Waardoor je af en toe een mooi uitzicht had op de omliggende bergen. En de oceaan.

Terug op de camping hebben zitten wachten op de toestroom van campers om er er de gereserveerde plaatsen met stroom te bezetten. Aan het eind van de middag waren er nog zeven over. Het boekings beleid is hier duidelijk dus slecht. Je zult maar genoegen hebben genomen met een plaats zonder stroom, om er dan achter te komen dat er nog ruim voldoende plaatsen over zijn met stroom. En controle of er wel geboekt is voor een plaats is er ook niet. Zodat wij nu illegaal staan op een plaats die door iemand anders was gereserveerd.

Eigenlijk waren we naar Wilson promontory gegaan voor de Wombats. Deze zouden hier veel voorkomen en absoluut niet schuw zijn. Het zijn nachtdieren dus zijn we tegen de inval van de schemering op pad gegaan. En we hadden geluk. We zagen er twee langs de kant van het pad. Rustig aan het grazen. En tot heel dichtbij benaderbaar. Het zijn vrij grote,  dikke slome beesten. Die op hun gemak gras eten. Dat je veel dieren hier zo van dichtbij kunt bewonderen is voor Europese begrippen ongekend.