Lhasa eerste dag

21 oktober 2009 - Lhasa, China

Lhasa 21 oktober

Vandaag zijn we naar de Jokhang tempel gegaan.Deze dateert uit de 8e eeuw en is een van de belangrijkste boeddhistische heiligdommen van Tibet. En hij is werkelijk heel indrukwekkend.  Voor de Tempel werpen veel pelgrims zich languit op de grond. Ook in de tempel lange rijen tibetanen,

Buiten om de tempel loopt de zogenaamde kleine Kora. Dit is een route die wordt afgelegd door tibetanen uit alle delen van Tibet, veel nog in traditionele kledij. Na de lunch zijn we naar de Norbu Lingka gegaan.

Dit is het zomer paleis van de Dalai Lama's. Lhasa is echt indrukwekkend. Met al die tibetanen, boeddhistische monniken en khampa's. Je merkt wel duidelijk de Chinese bezetting met militairen op de straathoeken en zelfs op de daken, Rond de straten rond de Jokhang tempel word constant door Chinese soldaten gepatrouilleerd. Ook ontstaat ten westen van het oude Lhasa een hele nieuwe Chinese stad. Je komt in Tibet ook geen enkele tempel of ander bijzonder gebouw in zonder gids. De gids bleef ook altijd aansprakelijk voor de daden van zijn gasten. Wanneer hij zich bijvoorbeeld niet houd aan de tijd die we mogen doorbrengen in een tempel, dan kan hij zijn licentie kwijt raken.

We zitten in het Yak hotel, waar veel Nederlanders komen, ook al mijn collega's die in Tibet zijn geweest hebben hier gelogeerd. Gelukkig is het toeristen seizoen zo goed als afgelopen. We komen slechts een enkele toerist tegen. Ook hebben ze hier eindelijk een goed internetcafé, zodat ik het verslag weer eens kan bijwerken. Omdat de verbindingen vaak heel traag zijn heb ik de laatste dagen geen foto's op de site kunnen zetten. Maar nu de verslagen weer bij zijn zal ik dit vanavond of morgen proberen. We hebben tot nu toe al heel veel foto's gemaakt. Wanneer we thuis zijn ben ik van plan om er nog meer op te zetten, vooral van aparte dingen. Deze zijn vaak interessanter dan foto's van allerlei bezienswaardigheden, omdat ze een beeld geven van het dagelijks leven.