Lhasa derde dag

23 oktober 2009 - Lhasa, China

Lhasa 23 oktober

Joke, Karen en Anne zijn vandaag naar het Ganden klooster gegaan. Voor de komst van de Chinezen woonden hier meer dan 5000 monniken. Tijdens de culturele revolutie is het volledig met de grond gelijk gemaakt. Gelukkig heeft de Chinese regering ingezien dat het klooster toeristen en dus geld inbrengen, daarom worden de meeste kloosters weer hersteld. Volgens de foto's ziet het er prachtig uit met gebeden reciterende monniken. Ik heb de hele dag op mijn kamer gezeten, omdat werkelijk alles, zelfs eten me ontzettend veel moeite kost. Het bleek dat ik pas over een week zou kunnen vliegen naar Nepal. Ook het eerste voorstel om in een dag over de Tibetaanse hoogvlakte en de Himalaya vervoerd struikelde omdat dit te vermoeiend zou zijn. Niet alleen voor mij maar ook voor de gids en de chauffeur. Het zou een reis zijn van 768 km en ongeveer 12 uur duren. Uiteindelijk werd besloten dat ik in twee dagen zou worden vervoerd naar de Nepalese grens in een busje met zuurstof aan boord. Voor mij hoe eerder hoe liever.

Verslag joke

Dus wij, Karen, Anne en ik naar Ganden. Ganden is tijdens de culturele revolutie volledig verwoest en nu hebben ze het bijna weer volledig opgebouwd. Het is een gigantisch groot klooster en had vroeger ongeveer 5000 monniken. Het ligt ontzettend mooi op een bergpas en is van binnen mooi maar erg nieuw. De monniken waren net aan het bidden wat erg veel sfeer geeft en hopelijk mooie foto's.

Terug om 3 uur plaatselijke, 9 uur Nederlandse tijd, met de I.Z.A. gebeld om alles voor Gert-Jan te regelen. Na wat doorverbinden krijg je de juiste persoon die jou verder kan helpen. Je zegt dan ik bel vanuit Tibet en ik heb nu hulp nodig. Antwoord is dan: gaan we eerst een dossier aanmaken, hoe is de naam, hoe spel je dat, wat is de postcode etc., etc. Mevrouw ik bel vanuit Lhasa en mijn beltegoed is bijna op. Antwoord is: dan belt u toch op een ander toestel, neeee mevrouw dat kan niet. Ja, maar dit moet eerst. Dus het was een erg prettig gesprek met zeer snelle hulp. Toen het dossier was aangemaakt moest ze ook nog mijn naam weten en natuurlijk hoe spel je dat. Wat zijn de problemen was de vraag. Mijn man heeft hoogteziekte en moet zo snel mogelijk naar beneden. Heeft hij daar al vaker last van gehad? Nee, mevrouw hij is nog nooit zo hoog geweest. Oh ja u zit in Peru. Nee, mevrouw in Tibet
Ik dacht nu krijg ik mijn fiat, maar nee of het medisch dossier gefaxt kon worden. Prima maar wat hebt u eraan, het is in het chinees. Ze moesten het toch hebben want ergens hadden ze wel iemand die dat kon lezen. Oke, hoelang gaat dat duren, nou een uur of 2 zeker. Mevrouw ik heb nog 2,5 uur om alles te regelen, morgen is het zaterdag en deze man moet naar beneden, kan dat niet sneller. Antwoord nee u wordt gebeld.
Om 6 uur zelf terug gebeld, maar het was in behandeling. Ik zei nog lieflijk dat het veel geld zou gaan kosten omdat het dan een privé vliegtuig zou gaan worden maar niets hielp.
's Avonds maar weer gebeld en nu was er een hele aardige mevrouw, die begreep waar het overging en die geprobeerd had ons te bereiken maar wat niet lukte en we mochten alles in beweging zetten. Ik melde haar dat ik dat al op eigen initiatief gedaan had, want als je op de I.Z.A. moet wachten dan kom je nergens.
Wel alle lof voor de mensen van Shigatse Travels. Deze hebben werkelijk alles gedaan om Gert Jan zo snel en comfortabel mogelijk naar Kathmandu te laten reizen. Ook zijn verzorging onderweg was na later bleek heel goed.