Laatste dag Nieuw-Zeeland

10 juni 2022 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Omdat het vandaag de laatste dag is van ons verblijf in Nieuw-Zeeland had Joke bedacht om naar een Dierenpark in Christchurch te gaan om toch nog wat echte nieuwzeelandse dieren te zien. Wanneer je twee weken in Nieuw-Zeeland bent wil je toch nog wel een Kiwi zien of een Kea. Kiwi's zie je sowieso niet in het wild omdat het nachtdieren zijn. En de Kea's zijn voornamelijk te vinden bij Mount Cook, ze behoren tot de slimste papegaaien soorten. En werden bijna uitgeroeid omdat ze op de ruggen van de schapen klommen en die openbeten om zich tegoed te doen aan het vlees en het vet van de schapen.

De dierentuin bestaat uit drie delen. Een deel met in Nieuw-Zeeland voorkomende niet inheemse dieren, een deel met boerderij dieren en een deel met de echte inheemse dieren. Vooral de laatste wilden we zien. De Kea's waren erg leuk en hondsbrutaal. Ze gaan op je zitten en proberen uit te vinden of je eetbaar bent. Ze bijten in je oor of je nek , gelukkig zachtjes . De Kiwi's zaten in een schemerige ruimte, maar we hebben ze goed kunnen zien.  In tegenstelling tot de Nederlandse dierentuinen kun je hier nog eten kopen om aan te dieren te geven. Heel bijzonder was het voeren met een lepeltje vlees van grote dikke alen. Diezelfs op het plankier kropen om te kunnen worden gevoerd. Ook liepen we door een groep ganzen, die er ook duidelijk aan  gewend waren om gevoerd te worden. Toen ze niets kregen beet er zelfs een in mijn kuit. Waar we ook niet voorbij konden lopen waren de otters. Een van onze favoriete diersoorten. Alhoewel sinds we ze gezien hebben doen ook de wombats een gooi naar de titel van favoriete diersoort.

Morgen vroeg om 6 uur vliegen we weer naar Sydney en begint het volgende deel van onze reis door Australië.