Laatste dag Fez

13 februari 2018 - Fez, Marokko

Vandaag was onze laatste dag in Fez. We zijn eerst met de taxi naar de joodse wijk geweest. Sinds 1956 wonen hier bijna geen joden meer. In dat jaar zijn de meeste families  verhuisd naar Israël. Het verschil met de arabische stad is dat de woningen hier meer naar buiten zijn gericht met balkons en ramen langs de straten. Terwijl de arabische woningen meer naar binnen en naar een binnenplaats zijn gericht. Wel was er nog een straat met veel juwelierszaken. Als het maar veel schittert. Dat geldt ook voor de feestjurken die volop in winkeltjes te koop zijn.  Van buiten tonen de marokkaanse vrouwen hun sobere kant. Maar op feesten gaan ze zich te buiten aan jurken met veel gouddraad en opsmuk. We wilden ook nog naar een museum in een groot oud huis. Maar dat was nu juist vandaag op dinsdag gesloten. Daarom hebben we maar op een pleintje koffie gedronken. Die was zo sterk dat zelfs Joke er suiker in deed. En dan is hij echt sterk. Daarna nog wat door de medina gewandeld naar een leuk restaurant " Ruined Gardens" met een mooie binnentuin voor de lunch. Vervolgens op zoek geweest naar een bekend restaurant voor het avondeten.  Maar dat was overdag al moeilijk te vinden, laat staan in de avond.  Daarom maar een erg lekkere pizza wezen eten in een restaurant in de nieuwe stad. Daar hadden we gisteren al naar lopen zoeken. Toen konden we het niet vinden, omdat het zich volgens Tripadvisor in een andere straat bevond dan in de werkelijkheid.  Met behulp van Google Maps hebben we het toch gevonden. En ook hier was het net als in alle restaurants koud binnen.

Het zit er weer op ons weekje Marokko.