Laatste dag Cartagena

22 februari 2019 - Cartagena, Colombia

Vanmorgen toch maar een andere free walking tour gedaan. Deze was veel beter. Met veel meer informatie over de geschiedenis van Cartagena.  De gebouwen en de gruwelijkheden van de slavernij. En over de jezuïet Pedro de Claver.  Die heel veel heeft gedaan om het leed van de slaven de verzachten. Zo kocht hij zieke slaven op om ze te redden van een zekere dood. Zieke slaven werden namelijk gedood,  omdat het goedkoper was om een nieuwe slaaf te kopen dan om een zieke slaaf te genezen.  Het was een interessante rondleiding.  Onderweg hebben we nog een lekkere verse limoen limonade van een stalletje gedronken.  Heerlijk verfrissend met deze hitte.

Het was heel druk in de stad met hordes Amerikaanse toeristen van twee cruise schepen. Allemaal keurig met een stikker met de naam van de gids,  het nummer van de groep en de naam van het schip. Zo konden ze onmogelijk verdwalen of kwijt raken. Ze werden ook per groep in de paarden koetsjes door de stad vervoerd.  Het is misschien een vooroordeel maar aan het uiterlijk te zien, bijzonder veel Trump stemmers.  En in mijn opinie is dat niet in hun voordeel. Natuurlijk gaan als gevolg van dergelijke invasies de prijzen omhoog. Amerikanen staan er om bekend dat ze alles betalen en het mischien nog goedkoop vinden ook. Gelukkig zijn niet alle Amerikanen zo. Vanavond weer bij La Mulata gegeten.  Omdat het restaurant waar we eigenlijk naar toe wilden vol was. En bij La Mulata was het de vorige keer ook goed. Naast ons kwam een Indiaas stel zitten.  Zij was een heel mooie Indiaase. We raakten in gesprek. Ze bleken in het zuiden van de V.S. te werken en waren ook verzot op reizen. Helaas hebben ze in de V.S. maar twee tot drie weken vakantie per jaar. We hebben ervaringen uitgewisseld.  En ik heb eindelijk de vraag kunnen stellen,  die ik al jaren lang wil stellen. Namelijk waarom Indiërs altijd met hun hoofd schudden tijdens het praten. Maar helaas geen antwoord.  Ze wisten het ook niet,  misschien uit gewoonte.  Zit ik nog steeds met die vraag.

Morgen weer een lange reis dag. Het vliegtuig vertrekt om half acht uit Cartagena en met een tussenlanding in Bogota hopen we om drie uur 's middags in Cancun in Mexico aan te komen.

1. JeNne:
    24 februari 2019
    Ha, ik denk dat ik het sntwoord wel weet Op die vraag: het schudden, meer een soort wiegelen, is een teken van instemming. Ik kwam dat in Nepal ook tegen en ontdekte dat ik dat zelf ook ging doen...
    Leuke verhalen!