Kunst, religie en natuur

28 februari 2019 - Valladolid, Mexico

Vandaag hebben we een drietal locale bezienswaardigheden bezocht. Als eerste het Casa de los Venados. Dit is een privé huis van een rijke Amerikaan en zijn vrouw. Ze zijn verzamelaars van onder andere Mexicaanse volkskunst. Omdat ze regelmatig gevraagd werden om hun verzameling aan een breder publiek te tonen, hebben ze besloten om hun huis voor bezoek open te stellen.  Zonder daarvoor iets te vragen. Ze vragen alleen een vrijwillige bijdrage voor een locaal sociaal doel. Het is een heel mooi huis met bijzondere kunst. Naar mijn smaak iets teveel skeletten en doodshoofden. Maar dat is wel typisch Mexicaans. We werden verwelkomd door de eigenaar zelf en kregen daarna een uitgebreide rondleiding door het huis. Het was een bijzondere ervaring.

Daarna zijn we lopend naar het Convento de San Bernardo de Siena gegaan. Dit is een oude klooster dat nog een authentieke uitstraling heeft. Het ziet er uit alsof erin de loop van de eeuwen niets is veranderd.

Daarna met een taxi naar de Hacienda San Lorenzo Oxman. Op het terrein bevindt zich een hele mooie Cenote.  Dit is een groot diep gat in de grond gevuld met water.  De ondergrond bestaat hier uit fossiel koraal, kalkrijk gesteente. Yucatan heeft een paar duizend van deze Cenotes. Voor de Mayas hadden ze een  belangrijke spirituele functie. Via een ondergrondse trap kun je afdalen naar het water. Waar de mogelijkheid is om te zwemmen.  Een bijzondere ervaring. Alleen Joke had pech. Ze struikelde omdat ze een tree vergat. Gelukkig valt de schade mee. Ik heb in de stad drukverband gehaald bij een apotheek. En nu gaat het gelukkig al veel beter.

Vanavond hebben bij een restaurant gegeten met typische Maya gerechten. Het heet Ix Cat Ik. De gerechten hebben ook onuitspreekbare namen. Zoals bijvoorbeeld K'eek'en Pebil. Maar het was echt heel lekker. En ja het gaat deze keer heel veel over lekker eten.