Kerkhof en groene vlaggetjes

21 maart 2019 - Antigua Guatemala, Guatemala

Vandaag een tussen dag in Antigua. Deze dag was bedoeld om een extra dag te hebben voor het regelen van vervoer van Antigua, via Guatemala stad naar Rio Dulce. Vooral Guatemala stad was een onzeker punt, omdat er daar veel bus terminals zijn en het geen plezierige stad is met veel criminaliteit. Gelukkig hadden we dat op onze eerste dag in Antigua goed kunnen regelen. Vandaag hebben we nog een paar dingen bekeken  waar we de eerste keer niet aan toe waren gekomen. Eerst zijn we naar La Merced gegaan een van de oudste kerken van Antigua. We troffen het. Ook hier kropen een paar vrouwen en een man op hun knieën van achter in de kerk naar voren. Nu is het wel gelukt om een paar foto's te nemen. Voor in de kerk waren ook een paar mozaïeken van gekleurd zaagsel.  Omringd door fruit. Deze vorm van religieuze kunst komt oorspronkelijk uit Spanje. En is nu alleen nog te zien in Centraal-Amerika en Colombia. Het heeft wat weg van de mandalas, die door Tibetaanse monniken gemaakt worden van gekleurd zand.

Daarna met een Tuk Tuk naar een museum dat in een aanliggend stadje ligt. De chauffeur was trots op zijn werk, en liet dat duidelijk merken. Hij wilde weten waar we vandaan kwamen en welke talen we spraken. We hebben hem een paar Nederlandse woorden geleerd. Bij het museum aan gekomen  wilde hij afspreken om ons weer op te halen. Daar hadden wij niet veel zin in. Hij was wel zo handig om bij de kaartverkoop een briefje met zijn naam en telefoon nummer achter te laten. José Tuk Tuk met nummer Tuk Tuk nummer 151. Het museum bestaat uit drie delen. Een over de teelt en het productie proces van koffie.  Een over de muziek instrumenten van de Mayas en een over de verschillende klederdrachten van de Mayas uit deze regio.  We hebben ook nog een film gezien met voorbeelden van maya dansen.  Van na de komst van de Spanjaarden. De speciale kleding was duidelijk een mengeling van spaanse en maya invloeden. Bij een afdak hingen weer orchideeën.  Met een wel heel bijzondere kleur. Alsof het kunstbloemen waren. Na afloop van het museum bezoek zijn we terug gelopen naar de hoofdstraat. Onderweg hebben we nog een begraafplaats bezocht. Wij zijn verzot op begraafplaatsen. Het is altijd interessant om te zien hoe deze er uitzien. En hoe de mensen om gaan met de graven. Hier in Centraal-Amerika heerst een echte doden cultuur. Men gaat vaak naar een graf en zorgt dat er veel bloemen zijn.

Ze hebben hier een unieke oplossing bedacht voor het veilig oversteken van zebrapaden op een drukke weg. Aan beide kanten van de weg  staat een metalen bus met groene vlaggetjes. Wanneer je wilt oversteken pak je een vlag, zwaait ermee en wanneer het verkeer stopt, loop je met je vlag naar de overkant.  Daar zet je de vlag weer in een bus. We hebben dit nog nergens gezien.

We zijn met een chicken bus terug gegaan. Dat wilden we toch een keer meemaken. Ze zijn comfortabeler dan ze lijken. En niet duur. Heen met de Tuk Tuk voor 30 quatzal en terug met de bus voor vier quatzal. Onderweg kwam er een man langs op het geld op te halen. Halverwege stapte hij weer uit. Geen idee hoe dat wordt geregeld. Op het busstation staat bij elke bus ook iemand te roepen waar hij naar toe gaat. Nergens staat aangegeven wanneer ze vertrekken. En waar welke bus vertrekt. Als er al een systeem in zit. Dan is dit alleen bekend aan ingewijden of mensen die altijd met de bus reizen.