Kaikoura whale watching

9 juni 2022 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Vandaag zijn we met een tour meegegaan. Met een boot opzoek naar walvissen. We waren ruim op tijd aanwezig. Er waren meer deelnemers dan we hadden gedacht. Bijna een hele bus vol. We werden namelijk op het kantoor opgehaald en met een bus naar de boot gebracht aan de andere kant van het schiereiland. De boot was nog niet halfvol. We moesten binnen zitten omdat de boot met een snelheid van 70 kilometer per uur op zoek zou gaan naar walvissen. We waren echter nog amper de baai uit of er waren al twee bultruggen te zien. Toen we langzaam verder gingen kwamen er van alle kanten dolfijnen op de boot af. Deze houden ervan om met een boot mee te zwemmen mits de boot geen of weinig lawaai maakt. Onze boot werd niet door een schroef aan gedreven maar door een jetstraaal.  De dolfijnen en de twee bultruggen zwommen een eind met de boot mee. Later zijn we met volle snelheid op zoek gegaan naar een potvis. Ze hadden een geluid op gevangen dat er op wees dat zich ergens in de buurt een potvis zou ophouden. Het probleem met potvissen is dat ze ongeveer drie kwartier tot wel 1500 meter diep duiken opzoek naar eten. En dan 5 tot 10 minuten boven komen drijven om op adem te komen. Je weet alleen nooit waar ze precies opduiken. Ze zijn hier echter regelmatig te zien. Alleen helaas vandaag niet door ons. Maar de bultruggen, de dolfijnen en zelfs een albatros maakten veel goed. Na de lunch hebben we om de wachttijd, tot ik in het ziekenhuis terecht kon, door te brengen nog naar een uitzicht punt en een zeeleeuwen kolonie gegaan.

Het uitspuiten van de oren was succesvol en ik kan nu weer beter horen. Het gaat hier toch nog iets anders dan bij ons. Ze zijn veel voorzichtiger. Er werd gewezen op het gevaar voor beschadiging aan het trommelvlies en eventuele pijn. Ik moest ook een formulier tekenen waarop stond dat ik van eventuele risico's op de hoogte was gebracht.  Het uitspuiten op zich ging ook veel voorzichtiger en telkens werd gevraagd of het geen pijn deed. Bij ons gaat het met een krachtige straal. De kosten vielen ook nog reuze mee.

1. Ria:
    10 juni 2022