Huanchaco

4 maart 2017 - Huanchaco, Peru

Eergisteren was een reisdag. Met het vliegtuig via Lima naar Trujillo en een hotel in Huanchaco. We kwamen in Huanchaco aan toen het al donker was. Het zag er nog al verlaten uit. We hadden een gevoel van, waar komen we nu terecht.  We werden bij een hotel afgezet.  In een straat waar verder alles gesloten was. We kregen een sleutel met de mededeling dat de kamer op de 4e verdieping was. Deze zag er echter goed uit. De volgende dag bleek dat we aan het eind van het dorp,  aan het strand zaten. Het seizoen is hier echter zo goed als voorbij. Misschien dat er nog een of twee kamers meer bezet zijn, maar zeker niet meer. Huanchaco staat bekend om zijn vissers, die op papyrus vlotjes gaan vissen. Wij hadden dus het idee dat het een pittoresk vissersdorp was. Nou dat begrip kennen ze hier niet. Het is gewoon een badplaats aan de oceaan. En het is hier erg warm. We hebben de eerste dag een tour geboekt en zijn 's middags naar het strand gegaan.

Vandaag hebben we een tour gemaakt naar de overblijfselen van twee pre-inka culturen. De Mochi en de Chimu. De eersten hebben de grootste adobe piramides van Zuid-Amerika gebouwd.  De zogenaamde huaca's. De Huaca del luna bestaat uit 5 verschillende lagen. Ongeveer elke 100 jaar werd de vorige tempel geheel op gevuld met adobe ( stenen van gedroogde klei) en werd er aan de buitenkant een geheel nieuwe tempel overheen gebouwd. Met als gevolg dat de binnenkant nog volledig intact  is en ook de originele kleuren na circa 1000 jaar nog als nieuw zijn. De huaca del sol , de andere dichtbij gelegen piramide is niet opgegraven.

Daarna zijn we naar Chan Chan gegaan. Dit zijn de resten van enorme adobe paleizen. Telkens wanneer er een koning stierf,  werd hij in zijn paleis begraven met zijn nog levende vrouwen en de oudere leden van zijn hofhouding. Voor de nieuwe koning werd er een nieuw paleis gebouwd. Er zijn ongeveer 24 paleizen bekend.  Een is er nog redelijk intact.  De resten van de anderen bestaan uit zandwallen, de resten van de muren,  verspreid over over een enorm groot gebied.

Trouwens op verzoek van de kinderen in Joke's klas komen er meer foto's waar hun juffrouw op staat.