Great Ocean Road aflevering 1

3 mei 2022 - Apollo Bay, Australië

Gisteren was geen interessante dag. We hebben ongeveer 300 km gereden door een landschap met weinig afwisseling. De enige afwisseling bestond uit grote aangeplante naaldbossen. Wel zagen we nog een paar emoes en een kangoeroe langs de weg. We hebben op een camping gestaan in Portfairy. Het stadje heeft ook niet veel te bieden. Maar ze hebben er wel een drivetrough drankenzaak. Kun je vanuit je auto je behoefte aan alcoholische dranken bevredigen. Ik heb daarom maar een paar foto's genomen van het interieur van onze camper. Dan weten jullie ook hoe wij de komende weken leven.

Vandaag hebben we een mooie route gereden door een afwisselend landschap. Met heuvels,  bossen en af en toe een spectaculair uitzicht op de oceaan. Deze streek is duidelijk veel vruchtbaarder en je ziet ook meer boerderijen. Nog heel weinig vergeleken met Nederland. Ons land is toch wel erg dicht bevolkt. Onze eerste stop was in Timboon. Daar hebben we bij de Timboon Railway Shed Distillery een whisky proeverij gedaan. Ze maken hier vier verschillende soorten malt whisky. Erg lekker en zacht van smaak. Alleen de prijzen waren behoorlijk hard. Daarna hebben we onze weg vervolgd naar de Loch Ard Gorge. Deze is vernoemd naar het zeilschip de Loch Ard die hier in 1878  op de rotsen is geslagen en gezonken. Het gebied bestaat uit een aantal diepe inhammen, die door de oceaan zijn uitgesleten.  Erg indrukwekkend om te zien. Er lopen een aantal wandelpaden door het gebied. Alles is ook hier weer perfect geregeld. Een mooie parkeerplaats en houten wandelpaden naar de uitzichtpunten. Iets verderop liggen de twaalf apostelen.  Een groep losse zandstenen zuilen,  die door de voortdurende golven zijn losgemaakt van de kust. Ook hier weer een groot parkeerterrein,  een bezoekerscentrum en goed aangelegde paden. Het was nu al vrij druk. Laat staan in het hoogseizoen. De twaalf apostelen zijn een van de belangrijkste bezienswaardigheden langs de great ocean road. Het laatste stuk van de weg slingerde zich door een prachtig natuurgebied met bossen , bestaande uit prachtige hoge bomen. En met kangoeroes en een Walibi langs de kant van de weg.

We staan op een niet echt mooie camping. Maar wel onder een boom met een koala erin. En een tiental roze lawaaierige  kaketoes. Omdat ook koalas nog al lawaaierig kunnen zijn, zijn we benieuwd af we vannacht nog wel kunnen slapen.

1. Elisabeth:
    12 mei 2022
    Prachtig, die stranden met de rotspartijen in het water. Beetje Algarve-idee maar dan groter? Opnieuw een kompliment voor de vlotte pen. Als lezer wandel, rijd en eet je zo mee!