Fietsen tussen de wijngaarden

18 februari 2017 - Viña del Mar, Chili

Vandaag hebben we opnieuw een wijnfiets tour geprobeerd. Deze keer met meer succes. We moesten ons om 10.00 uur melden op het Sotomayor plein in Valparaiso. Daar aangekomen stond er al een groep te wachten. Toen de groep compleet was zijn we met 4 taxi's naar de Kingston wijngaard in Casablanca vertrokken. Een rit van ongeveer 3 kwartier. Daar werden de mountainbikes verdeeld. In principe moest iedereen een helm op. Wij hoefden dit bij hoge uitzondering niet omdat we Nederlanders waren. En eigenlijk ook omdat we daar geen zin in hadden. Het was een leuke en interessante tocht met op verschillende plaatsen uitleg over de wijngaard. Hij is pas in 1997 aangelegd. En de eerste die in deze vallei rode druiven heeft aangeplant. En met veel succes. Het is een voor Chili kleine wijngaard. Die maar 10 % van de opbrengst gebruikt om zelf wijnen te maken. De rest wordt verkocht aan andere wijnboeren. En de druiven zijn zo goed dat ze gemiddeld 20 tot 25% meer opbrengen dan de markt waarde. Tijdens de tour hebben we een witte wijn geproefd. En na afloop 3 verschillende rode wijnen. Het zijn goede wijnen. Die alleen bij  het bedrijf en bij een paar winkels in de Verenigde Staten worden verkocht.
De groep van 16 mensen bestond uit nederlanders, zwitsers, canadezen, amerikanen, een ecuadoreaan, een guatamalteekse en een spaanse. Een internationaal gezelschap dus. De gids was een amerikaan , die al drie jaar in Chili woont.