Edzna en Glow Campeche

9 maart 2019 - Campeche, Mexico

Na een ontbijt in het hotel, onder begeleiding van een pianist, zijn we lopend vertrokken naar de opstap plaats voor de collectivo naar Edzna. We hadden geen idee of ze op een bepaalde tijd vertrokken of pas wanneer ze vol zouden zijn. Het was een combinatie van beiden. Hij vertrok om 10 uur en hij was zo goed als vol. De reis verliep voorspoedig. Over brede asfalt wegen, af en toe onderbroken door onverharde stukken en stukken waar men bezig was met het verbeteren van de weg. We werden keurig voor de ingang van het terrein afgezet. Om een uur 's middags zouden we weer terug kunnen.

Edzna is een maya stad, die bewoond is geweest vanaf ongeveer 400 jaar voor Christus tot 1500 na Christus. Het belangrijkste monument is een uit vijf verdiepingen  bestaand gebouw boven op een 40 meter hoog plateau. Met op dat zelfde plateau nog meerdere gebouwen en een groot plein.  Op dat plein is een kleine verhoging. De plaats voor veel Mexicanen om zichzelf of hun geliefden voor de hoofdtempel op de foto te zetten.  Dat is hier overigens een gewoonte. Je neemt alleen foto's van een gebouw met je zelf of je gezelschap er voor. Dan heb je tenminste bewijs dat je er bent geweest. Voor deze ene keer, een foto met Joke voor het monument. De stad is in 1907 weer ontdekt en in 1958 opgegraven.

Twee uur was ruim voldoende voor een uitgebreide rondwandeling over het terrein. Het is daar weer heerlijk rustig zonder veel groepen.  Er is zelfs geen restaurant. Kwart voor een waren we weer op de parkeerplaats. Benieuwd of de collectivo op tijd zou zijn. En jawel precies om een uur kwam hij aan. En op het oog helemaal vol. Maar de chauffeur haalde nog drie krukjes ergens vandaan.  Zodat iedereen mee kon. Lekker knus in het smalle gangpad. Tussen twee Mexicaanse vrouwen. Iets verderop stapte er nog een vrouw in. En ook daar was nog een plaatsje voor. Nu zat het busje toch echt vol. Aan het begin van Campeche wilde iemand uitstappen. Geen probleem,  alleen moesten er eerst een paar anderen uitstappen,  omdat ze achterin zat. Wij vinden dit een ideale en leuke manier van vervoer.  Te midden van de plaatselijke bevolking. En nog goedkoop ook. Voor de hele reis inclusief entreeprijs waren we 300 pesos kwijt voor twee personen. Omgerekend 15 euro.

's Avonds zijn we weer gaan eten bij het restaurant waar we de eerste dag in Campeche ook gegeten hebben. Joke heeft na enig aarzelen toch gekozen voor de Pulpo. Ze kreeg een hele octopus, gelukkig een kleintje .

Toen we na afloop langs het centrale plein liepen, begon daar net een lichtshow met prachtige projecties van allerlei beelden over de geschiedenis van Yucatan.  Vanaf de meteoor, die hier 65 miljoen jaar geleden, is ingeslagen. Via de Mayas,  de Spaanse conquistadores,  belegeringen door piraten, beelden van het oerwoud en de zee, tot de tegenwoordige tijd. Een soort Glow in Mexicaanse stijl. Maar erg leuk om te zien. En zeker van het zelfde niveau als Glow.