Toch nog een dag in Antigua

22 maart 2019 - Antigua Guatemala, Guatemala

Vandaag hadden we eigenlijk in de bus naar Rio Dulce moeten zitten, maar het liep anders. We zijn al een tijd bezig om het helder te krijgen hoe we vanuit Rio Dulce naar Livingston en dan naar Belize kunnen komen. De berichten op internet spreken elkaar tegen. De ene keer vertrekt er dagelijks een boot vanuit Livingston en in het andere bericht staat dat er alleen op dinsdag en vrijdag een boot vertrekt, lekker duidelijk. Daarom hadden wij er al een hard hoofd in hoe dit zou gaan, maar de voorzienigheid sloeg toe en Gert Jan werd gisteren avond helemaal niet lekker, waarschijnlijk toch iets verkeerds gegeten. s'Nachts ging het ook nog niet over dus toen hebben we besloten om niet met de bus naar Rio Dulce te gaan aangezien een ruim 10 uur durende reis er voor Gert Jan niet inzat. We hebben nu besloten om naar Belize city te vliegen en dan door te vliegen naar Placencia. Financieel niet echt handig, maar voor ons wel zo comfortabel.

's Morgens zouden we 7.30 uur opgehaald worden dus ik om 7.15 in de lobby wachten op het busje. Ik zat er om 8.30 uur nog en het busje was in geen velden of wegen te zien en op de ticket stond geen telefoonnummer, erg handig. Dus ben ik naar het tourbureau gegaan. Oh ja sorry, ze hadden gisteren nog gebeld, maar achteraf bleek dat dat niet zo was. Gelukkig wel ons geld teruggekregen . Omdat ik toch bijna bij het plein was en daar nog een kerk is die we niet vanbinnen hadden gezien liep ik daar heen en kwam bij een Maya ritueel terecht. Heel indrukwekkend en heel ingetogen. Eerst knielden ze naar noord en zuid en daarna naar oost en west. In het midden brandde er een vuurtje en iedereen ging er omheen staan en om de buurt sprak er iemand en voor zover ik het kon volgen ging het over de lucht, de aarde, het water en het vuur en dat we goed voor de aarde moeten zorgen o.a. door bomen te planten. Als een spreker klaar was werden er kaarsjes in het vuur gegooid en stukjes aarde en andere zaken waarvan ik de herkomst niet kon duiden. Op een gegeven moment werden we allemaal besproeid met water en daarna maakten ze een rondedans. Alles was heel erg indrukwekkend en heel sober en ingetogen heel mooi om een keer mee te mogen maken.

Morgen met het vliegtuig naar Belize, alles is al geregeld en Gert Jan knapt al wel iets op dus hopelijk is hij morgen weer iets beter en deze reis is niet zo vermoeiend.