Cuba

20 april 2019 - Havana, Cuba

Onderweg naar Cuba

We konden rustig beginnen want onze vlucht naar Havana zou om 13.50 vertrekken. En we moesten twee uur voor vertrek inchecken. We verwachten aan de  Mexicaanse kant weing problemen. En waren benieuwd naar de bureaucratie aan de Cubaanse kant. We werden precies op tijd op het vliegveld bij terminal 3 afgezet door de taxi.  Binnenin bevond zich een enorme rij incheckbalies. Omdat niet direct duidelijk was bij welke balie we moesten zijn vroegen dat aan iemand,  die er officieel uitzag. Nee voor Havana waren bij de verkeerde terminal.  We moesten bij terminal 2 zijn. Om daar te komen waren er twee mogelijkheden.  Met een gratis bus, dat zou ongeveer 40 minuten kosten. Of voor 500 Mexicaanse pesos, ongeveer 24 euro, met een taxi naar de andere terminal. En dat terwijl de taxi vanaf het hotel 400 pesos koste voor een rit van een half uur. Dat noemen ze marktwerking. We hebben vanwege de tijd toch voor de taxi gekozen.  Bij de incheckbalie was het gelukkig niet druk. Toen we eergisteren Mexico in waren gegaan hadden we de onderkant van het douane formulier plus het bewijs van betaling van de ingangsbelasting meegekregen.  Om onze instapkaarten te kunnen krijgen moesten we wel eerst een stempel op het douane formulier hebben. Dat kon alleen bij een aparte balie.  Een heel eind verderop. Nadat ik twee keer had gevraagd waar dat loket dan wel was bleek ik ook nog het betalingsbewijs nodig te hebben. Dat hadden ze er bij de balie niet bij verteld. Deze keer is Joke er heen gelopen. Toen hadden we dus eindelijk onze instapkaarten. Ik had mijn tas al eerder iets verderop zien staan. Toen ik er op wees dat hij daar stond, was de reactie " oh ja, goed dat u het zegt,  die was ik vergeten op de band te zetten " . Als het hier al zo ging wat konden we dan wel niet in Havana verwachten.

Tot onze grote verbazing ging alles heel soepel en vlot. Alleen waren ze bij de douane vergeten ons een formulier voor de bagage te geven. Zodat we dat nog moesten gaan halen en invullen. Verder ging ook hier alles vlot en snel. Zelfs naar de met veel moeite verkregen verklaringen van onze reis- en zorgverzekeringen, dat ze garantie gaven voor alle eventueel te maken medische kosten, werd niet gevraagd.

We verblijven in een Casa Particulares. Dit zijn door particulieren verhuurde kamers.  Die waar we nu in verblijven is beter en luxer dan menig hotel dat we tot nu toe hebben gehad.

Havana dag 1

Vanmorgen genoten van een uitgebreid ontbijt. Net op de hoek van ons verblijf hadden we nog bijna een rondrit door Havana gemaakt. We werden aangeklampt door een zeer enthousiast figuur,  die ons voor 20 CUC per persoon wel de belangrijkste bezienswaardigheden zou laten zijn. Helaas voor hem had zijn broer, die zou rijden in zijn vintage ford, moeilijkheden met de sleutels.  Of hij had, en dat leek ons waarschijnlijker, er geen zin in. Hij was ook al niet van plan om uit de auto te gaan. Vervolgens zijn we opzoek gegaan naar een groot luxe hotel. Alleen daar kun je kaarten kopen voor de toegang tot internet. Ze verkopen ze alleen in de echt grote hotels. Je kunt ermee inloggen op internet voor maximaal één uur. Dat hebben we meteen uitgeprobeerd. De snelheid is niet groot. Daarna zijn we wandelend de oude binnenstad ingegaan. Toen we later bij een ander groot hotel wilden inloggen op internet werkte onze inloggegevens niet. Pas aan het eind van de middag kwamen we er achter dat je inlogt op het netwerk van een hotel. En dat je met deze kaart vervolgens alleen nog maar bij het netwerk van dat hotel kunt inloggen

Havana is een grote stad. Met  hoofdzakelijk oude vervallen wijken. Er zijn weinig auto's. Je kunt vaak gewoon midden op straat lopen. Momenteel worden veel gebouwen opgeknapt. In de oude stad zijn meer goed onderhouden gebouwen. We zijn waarschijnlijk net op tijd om het oude Havana te beleven. Ook zijn er behoorlijk veel grote luxe hotels. En meer leuke restaurants dan we verwacht hadden. Het leven speelt zich hier voornamelijk af op straat. Je ziet veel mensen rond hangen of in deuropeningen of achter het traliewerk van ramen zitten. Veel winkels zijn er niet. Wel is het een stad die leeft. En er zijn veel dingen om te bezoeken. We hebben ook nog navraag gedaan naar een tour naar de vallei van Vinales. Maar die duurt circa 10 uur. Met zeker drie uur heen en drie terug in een busje. Daar hadden we niet veel zin in. En er is in Havana ook genoeg te zien. In een fort, kwamen we een vrouw tegen,  die vroeg waar we  vandaan kwamen.  Oh uit Holanda. Daar wist ze het nodige van. Ze kende zelfs Piet Hein en wist ook dat er in Nederland een lied was over verovering van de beroemde zilvervloot.  Volgens haar was hij een piraat. Dat konden we toch niet over onze kant laten gaan. We hebben haar uitgelegd dat Holland en Spanje in oorlog waren en dat het gewoon een oorlogshandeling was. Maar dat hangt er natuurlijk vanaf aan welke kant je staat.  Volgens haar staat er in  Matanzas, waar ze zelf vandaan kwam, dichtbij de plek waar de zilvervloot is veroverd zelfs een standbeeld van Piet Hein.

Havana dag 2

Vandaag zijn we eerst naar Hotel Sevilla gegaan om onze email en Whatsapp berichten te controleren en om nog even contact te hebben met Anne en Bart. Daarna zijn we naar het Parque Central gelopen om vandaar, heel toeristisch, een rondrit te maken met een Hop-on Hop-off bus. Deze reed voornamelijk door de nieuwere wijken van Havana en langs een aantal grote hotels langs de kust. Dit zijn de wijken waar voor de revolutie de rijken woonden. Ook zijn we langs het Plein van de Revolutie en de grote begraafplaats gekomen. Beiden staan nog voor later op het programma. Voor wat betreft bezienswaardigheden viel de tour tegen. Maar hij geeft wel een goed beeld van een ander Havana dan de oude wijken in het centrum. Vervolgens hebben we nog het Plaza Vieja bezocht. Dit is het hart van het oude Havana. De musea die we nog wilden bezoeken waren of niet te vinden of al dicht. Havana is een leuke levendige stad. Met veel terrasjes en leuke restaurantjes.

1. Marian Trum:
    20 april 2019
    Jeetje, wat een belevenissen allemaal. Maar wel erg genieten wat ik zo lees!!
  2. Thea Rodenbach:
    20 april 2019
    Jullie zien toch erg veel mooie dingen. Gelukkig gaat alles nog goed en zijn erg geen grote problemen geweest. Cuba lijkt mij een hele mooi en ja je moet er nu zijn , want ik denk dat het binnenkort erg tourische zal zijn. Geniet er nog maar van.