Christchurch

27 mei 2022 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Vandaag hebben we echt rustig aan gedaan. Daar waren we ook wel aan toe. Eerst nog even geregeld dat we dezelfde kamer nog één nacht zouden hebben. We hadden dit al wel via de mail geregeld,  maar het was nog niet zeker of dit ook dezelfde kamer zou zijn. Tijdens het ontbijt kwam het verlossende woord. We konden dezelfde kamer houden.

Vervolgens lopend naar het centrum van Christchurch gegaan. Dit bestaat bijna helemaal uit nieuwbouw. Dit komt omdat in 2011 tachtig procent van de gebouwen door een aardbeving zijn verwoest. Omdat er bijna geen gebouwen hoger dan vier verdiepingen zijn en alles nieuw is deed het me in eerste instantie denken aan het centrum van Almere. Dat op mij geen goede indruk had gemaakt. Achteraf viel het allemaal reuze mee. De stad is goed herbouwd met een goede variatie aan gebouwen. Ook zijn er allerlei leuke achteraf straatjes met winkeltjes, overdekte winkel galerijen en zelfs een leuke overdekte markt met  bijzondere levensmiddelen winkeltjes en restaurantjes.  We hebben er  heerlijk geluncht bij een sushi bar.

Voorafgaand aan de lunch hebben we nog rondrit gemaakt met een oud historisch toeristische trammetje.  Je koopt een kaartje voor de hele dag en kunt op verschillende plaatsen uitstappen en weer instappen. En je krijgt een goede uitleg over de wederopbouw van het centrum na de aardbeving. En die is nog lang niet klaar.

Na de lunch zijn we met het openbaar vervoer naar het vliegveld gegaan om onze huurauto op te halen. Daar aangekomen was nergens een balie van de verhuur maatschappij te vinden. Gelukkig wilden ze bij een ander verhuur bedrijf wel even voor ons bellen. We kregen de mededeling dat we iets verderop bij een grote betonnen muur zouden worden opgehaald door eenn roze busje. En ja na een tijdje kwam deze. Het verhuurbedrijf was een behoorlijk eind van de aankomst terminal. Door werden we goed geholpen. We moesten nog even verklaren dat we bekend waren met het rijden in Nieuw Zeeland.  Maar dat kan na ruim 3000 km met een camper in Australië geen probleem meer zijn. Ook kregen we nog een gratis Nieuw-Zeelandse simkaart voor de telefoon mee. We hoefden die alleen nog maar te activeren en er wat geld op te zetten. Ook het weer terugbrengen om 4 uur s morgens was geen probleem. We kregen een locatie aangewezen waar we hem konden achterlaten. Daarvandaan vertrekt regelmatig en op aanbod een shuttle naar de vertrek terminal.

Zo dan kan nu onze reis in Nieuw Zeeland beginnen.

1. Lex en José:
    27 mei 2022
    Hallo Gertjan en joke,
    Mooi aan een nieuw avontuur beginnen.
    Na effe wat strubbelingen, lukt het jullie altijd, dat te overwinnen.
    Knap👍
    Hele fijne tijd, en adieu uit France.
    Grote groet!!!!
    Lex jose