Chitwan tweede dag

2 november 2009 - Chitwan National Park, Nepal

Chitwan 2 november.

Vandaag zijn we s' morgens vroeg vertrokken voor een tocht per boomstamkano de rivier af. Dat is prachtig met de ochtendnevel over het water.We zagen geen krokodillen, maar wel veel verschillende soorten vogels. Waaronder ijsvogels, eenden, maraboes, een soort ganzen en een visarend. De terugtocht ging per voet door de jungle. Deze bestaat uit bossen afgewisseld met meer dan manshoge velden met olifantsgras.

Onderweg zagen we tal van sporen van allerlei dieren. Ondermeer krabsporen op de bomen van beren en een luipaard. Toen we langs de rivier liepen zagen we nog een krokodil in het water liggen. Ook zaten er veel apen in de bomen. Het is werkelijk prachtig om door dat bos en de velden met olifantsgras te lopen.

's Middags hadden we een jeepsafari door het zelfde gebied, alleen zouden we er nu dieper in gaan. Het eerste gedeelte was ongeveer het zelfde als 's morgens. Wel veel apen maar verder weinig wild. Wat wel bijzonder was dat we op een gegeven moment vlak langs een boom reden waar een neushoornvogel inzat.Hij bleef rustig zitten ook al waren we slechts een paar meter van hem verwijderd. Omdat Joke dacht we het wel gezien hadden, stopte ze haar camera in de tas met de mededeling dat we nu wel wat leuks zouden te zien krijgen.
En inderdaad. Even verderop stond een olifant langs de kant van de weg. De mahout maakte duidelijk dat er een neushoorn in het hoge gras zat en dat hij hem wel zou opjagen. We hoorden een luid gebries en even later verscheen zijn kop tussen het gras. Even later kwam hij helemaal te voorschijn en hadden we onze eerste neushoorn gezien. En nog wel zo dichtbij.

Daar bleef het echter niet bij, want toen we een beek wilden oversteken zagen we nog twee wilde varkens met jonge biggetjes. Ook deze deden als of er niets aan de hand was. Later zagen we nog onze eerste herten de weg oversteken. Onze dag kon niet meer kapot.