Castillo San Felipe de Barajas

20 februari 2019 - Cartagena, Colombia

Vandaag hebben een indrukwekkend fort bezocht. Men is begonnen met bouwen in  1639 na de aanval van de Britse kaper Sir Francis Drake. Speciaal voor de verdediging van de stad aan de landzijde. Het is het grootste spaanse fort in de Caraïben. Ook hier valt het weer op dat veel mensen zichzelf of hun vriendin of vrouw, graag voor een gebouw op de foto willen hebben en dan het liefst met een selfie stick. Kom je thuis en dan heb je alleen foto's met jezelf of je vriendin erop.

Vandaag is er ook weer een lading met cruise passagiers op de stad losgelaten. Overal groepen met stickers of draagbare audio kastjes en meestal onder begeleiding van een gids. Een enkele dappere loopt los. Taxi chauffeurs gaan er ook automatisch vanuit dat je een ritje naar de boot wilt. En vragen dan dubbele prijzen.  De passagiers weten toch niet wat de juiste prijs is.  Naast hoeden en sieraden verkopers vandaag veel belaagd door verkopers van Cubaanse sigaren. Vooral op het plein waar we geluncht hebben. We hadden bijna een bordje op tafel gezet met de tekst Compramos nada ( we kopen niets). Heerlijke ceviche gegeten.

Wat ook heel mooi moest zijn was het goud museum. Alleen zat er op de deur een briefje dat het op deze locatie gesloten was in verband met een verbouwing. En dat we nu in een bank moesten zijn. Alleen was nergens aangegeven, waar die bank was. Na een paar keer vragen hebben we de betreffende bank toch gevonden.  In een ijskoude kluis was een teleurstellend klein deel van de collectie te zien. Maar de toegang was wel gratis. 's Middags nog even afgekoeld in het zwembad van het hotel op de zevende verdieping verdieping. Het waait er zo hard dat je bijna uit je zwembroek waait. Wel lekker om even af te koelen na een dag in een hete stad.