Cartagena

18 februari 2019 - Cartagena, Colombia

Cartagena is en oude koloniale handelsstad. In 1533 gesticht door de Spanjaarden. Het groeidde uit tot de havenstad van waaruit de jaarlijkse zilvervloot met peruaans zilver vertrok naar Spanje. Er zijn verschillende pogingen gedaan om deze zwaarbewapende vloten te veroveren. De Nederlanders is dit twee keer gelukt. Een daarvan is de legendarische verovering door Piet Hein. Ook is de stad verschillende malen aangevallen door Engelse en Franse zee vloten. In 1635 hebben de Spanjaarden besloten de stad te om muren. En een aantal forten te bouwen. Het heeft een koloniale Caraïbische uitstraling met prachtig gekleurde huizen. De bevolking is ook heel gemengd. Met een huidskleur variërend van heel licht tot heel donker. Het is ook een heel mooie stad. Zij het behoorlijk toeristisch. Met veel Amerikanen en al weer Fransen . En zoals we al gauw zagen grote groepen van cruiseboot passagiers,  inclusief badges en stickers op hun kleren. Ze blijven ook in groepen bijeen. Het is natuurlijk ook wel erg gevaarlijk om zomaar los gelaten te worden in een vreemde stad. Toen we net in de binnenstad aankwamen zagen we een aantal bussen van Norwegian Lines. Ik weet niet of het allemaal Noren waren.  Maar als ik zo aankeek is er toch veel veranderd sinds de tijd van de vikingen. Dit waren geen woeste veroveraars. Maar een gezapig stelletje bejaarde toeristen.

We hebben gewoon willekeurig wat rond gewandeld en allerlei straatjes bekeken. Er zijn erg veel straat verkopers, waaronder veel, heel veel hoeden verkopers. En ze hebben hier eindelijk terrasjes. Op een terras hadden ze zelfs belgisch bier. En veel pleinen. Het is echter wel zo dat de auto's zich vaak met veel moeite door de  smalle straatjes wringen. Soms zo dicht langs de terrasjes dat ze net geen stoelen raken. Het gebeurt ook regelmatig dat ze de bocht niet in een keer halen en dan weer achter uit moeten.  Samen met de achter hun rijdende auto's. Op een aantal hoeken staan Afrikaanse vrouwen in traditionele Caraïbische klederdracht. Niet omdat ze dit altijd dragen. Maar om geld van toeristen te vragen voor een foto. De meeste straat verkopers zijn niet echt opdringerig,  behalve sommige jongeren,  die denken dat wij op rapsongs zitten te wachten. Ook vinden ze zelf dat ze het erg goed doen en dat iedereen mee moet genieten. Niet dus. Op het gevaar af in herhaling te vervallen ook vanavond hebben we weer heel lekker gegeten. Ik ben bang dat we nu te horen krijgen, jullie hebben het altijd over lekker eten.

Vandaag hebben we trouwens definitief besloten om niet naar San Christobal de las Casas in Mexico te reizen,  maar vanaf Campeche naar Guatemala City vliegen en vandaar naar Antigua.  Helaas vertrekt het vliegtuig om 5 uur 's morgens en vliegen we via Mexico City.  We zijn dan pas om drie uur in de middag in Guatemala City. En dan moeten we nog met de bus naar Antigua. Weer een hele lange dag reizen.  Maar dat staat pas gepland voor 10 maart. San Christobal ligt op 2250 meter hoogte. En dat is toch te hoog voor mijn longen.