Campeche

8 maart 2019 - Campeche, Mexico

Vandaag op ons gemak Campeche bekeken. Een museum bezocht en een tijdje op een bank in de kathedraal gezeten. Niet omdat we zo godsdienstig zijn of omdat we ons bekeerd hebben tot de katholieke geloof. Maar er heerste een heel rustige serene sfeer. Naast de kerk is nog een zaaltje met de beelden voor de processie tijdens de semana santa. Daarna zijn we op zoek gegaan naar de opstap plaats voor de collectivos, een soort van kleine busjes, naar Edzna. Een Maya stad waar we morgen naar toe willen gaan. Dat bleek moeilijker dan gedacht.  Volgens de vermeldingen op internet moest de terminal bij een groot markt gebouw te zijn, net buiten de stadspoort.  Daar aangekomen wel veel bussen maar geen collectivos. Na een paar keer vragen, wist eindelijk iemand waar het was. Hij was zo vriendelijk om zijn verkoop stalletje aan zijn buurman over te laten en ons dwars door de overdekte markt naar de opstap plaats voor de collectivos te brengen. Het was nog vrij dicht bij ons hotel ook. Het is het soort markt waar de lokale bewoners en misschien ook wel de restaurants hun inkopen doen. Altijd heel leuk om te zien. Vooral de vlees en de vis afdeling. En je dan vooral niet afvragen hoe het met de hygiëne zit. Daarna nog opzoek geweest naar een wasserij voor onze kleren. De wasserij van het hotel is veel te duur. Voor een T shirt betaal je al bijna net zoveel als nu voor de hele was. Het totale bedrag was nu 46 pesos, ongeveer twee en een halve euro. Ze rekenen per kilo wasgoed. De planning voor de komende weken komt steeds meer vast te liggen. Tot en met Tikal zijn alle hotels al gereserveerd.