Cahal Pech

3 april 2019 - San Ignacio, Belize

Vandaag weer een rustig dagje. Deze reis hebben we vrij veel van deze dagen. En met een temperatuur van zo'n 35 graden overdag in een brandende zon zijn die hard nodig. San Ignacio ligt langs de Macal rivier. Door twee smalle bruggen verbonden met Santa Elena op de andere oever. De bruggen zijn maar in een richting  met auto's over te gaan. Voordat de houten brug was gebouwd moest er gebruik worden gemaakt van een smalle ijzeren hangbrug uit 1948, die trouwens nog steeds in gebruik is. Met later het enige verkeerslicht in San Ignacio. De houten brug komt regelmatig na hevige regenval onder water te staan. Tussen de bruggen loopt langs de rivier een rustig wandelpad. We hebben er een tijdje op een bankje zitten genieten van het uitzicht over de rivier.

Daarna was het plan om lopend naar Cahal Pech te gaan. Een kleine maya site op ongeveer anderhalve kilometer afstand van het centrum. Dat moest toch makkelijk te doen zijn. Tot we onderaan een steile helling aankwamen.  Toen leek een wandeling heuvelopwaarts bij 35 graden ineens veel minder aantrekkelijk. Gelukkig kwam er net een taxi langs. Dat was een uitstekende oplossing voor het probleem van de helling. Dat is een nadeel van oude maya sites. Ze liggen bijna allemaal boven op een heuvel.

Cahal Pech is een mooie kleine site. De overblijfselen van de gebouwen zijn net iets anders dan op andere sites. Dit was de verblijfplaats van een lokale adellijke familie met woonverblijven en tempels. Er zijn nog duidelijk kamers te herkennen. En met binnenplaatsen verbonden door poorten. Er komen maar weinig toeristen. We hebben hier dan ook een tijdje zitten genieten van de rust. En geprobeerd ons voor te stellen hoe het er uitgezien moet hebben toen het nog volop in gebruik was. In het museum bij de ingang is een tekening, die daar een reconstructie van weergeeft. Om aan te geven hoe de site er uitziet heb ik ook een foto gemaakt van de plattegrond. Eind van de middag hebben we nog een tijdje door gebracht bij het zwembad van een ander hotel. Als gasten van ons hotel mogen we daar gebruik van maken. Heerlijk om even af te koelen aan het eind van een hete dag.

1. Wat een mooie foto van opa me Ben.:
    3 april 2019
    Prachtige plek mooie foto’s, geniet 🤗