Te Anua en Milford Sound

2 juni 2022 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Gisteren hebben we niet veel meer gedaan dan een lange afstand rijden van 380 km door een mooi maar weing afwisselend landschap. Vandaag was veel interessanter. We hadden een dagtocht met boottocht geboekt. De heenreis van drie uur ging door een prachtig berggebied. We zaten samen met een nieuwzeelands gezin met twee kleine kinderen in een busje. Onze chauffeur en gids  Jamie wist veel te vertellen over de omgeving en liet ons ook een aantal bijzondere gebieden zien. En stopte ook regelmatig voor een fotomoment. Het was een heel mooie dag met regelmatig zon. Omdat het de afgelopen dagen veel had geregend waren er veel watervallen te zien en laag hangende wolken. De boottocht ging over de Milford Sound. Een door gletsjers uitgesleten  fjord. Het was geweldig mooi. En moeilijk met woorden te beschrijven.

Wat nog bijzonder is om te weten, is dat de weg door een smalle tunnel gaat. Die op zichzelf al een bijzondere attractie is en waar maar een auto tegelijkertijd door kan. De tunnel van 1,3 kilometer en bevat een helling van 1:10. Het uitgraven begon in 1935 en het duurde bijna 20 jaar voor hij klaar was. Het aanleggen van de weg en de tunnel was een werkgelegenheids project in de crisisjaren voor de tweede wereldoorlog.

Vroeger voor Corona kwamen er honderden bussen met toeristen naar Milford Sound om massaal een boottocht te maken. Nu hebben we maar twee bussen gezien en een handje vol toeristen.  Jammer voor de mensen die van het toerisme moeten leven. Maar gunstig voor ons. Je moet er niet aandenken om op overvolle boten in file door de prachtige fjord te varen. En dan hadden we vast ook geen jonge zeeleeuwen op een rots of dolfijnen gezien. Nu hebben we in alle rust kunnen genieten van de prachtige omgeving.

1. Monique:
    2 juni 2022