Te Anau naar Wanaka

3 juni 2022 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Vandaag zijn weer verder gereisd naar het noorden. Over het algemeen door brede valleien. Omboord door kale met gras bedekte bergen. Het landschap doet me nog steeds denken aan de films van The Lord of the Rings. En dat is niet vreemd want alle drie zijn ze in dit soort landschappen opgenomen. Al moet ik wel zeggen dat sinds Sauron is verslagen het landschap duidelijk vrediger is geworden en je ziet ook geen grote groepen Orks meer. Wel veel schapen en weilanden met herten. Of daar een verband tussen is weet ik niet. Helaas zijn ook de elfen verdwenen via de grijze havens.  De Milford Sound deed me trouwens aan de grijze havens  denken.

Maar nu even serieuzer. We hebben onderweg twee plaatsen bezocht. Aan het eind van de ochtend kwamen we na twee uur reizen met veel laaghangende bewolking en regelmatig regen of motregen aan in Queenstown.  Dit is dé wintersport plaats van Nieuw Zeeland. En het heeft de zelfde grauwe ongezellige uitstraling als elk ander modern skidorp maar zonder een hotel zum alte Post en zonder tiroler muziek. Vlak voordat we er aankwamen brak de zon door zodat het nog iets had. De rest van de dag was het prachtig weer.

De tweede stop was Arrowtown. Het plan was om daar te lunchen.  Arrowtown is een klein stadje.  In 1862 ontdekte een klein groepje mijnwerkers daar goud in de rivier. Binnen enkele weken hadden ze 113 kilo goud gevonden. Met als gevolg dat het aantal inwoners snel groeide tot 7000 inwoners. Na 1865 speelden Chinese mijnwerkers een grote rol in de goudmijnen. De Europeanen waren inmiddels al vertrokken naar de westkust waar ook goud was gevonden. Het lijkt nog steeds op een mijnwerkers stadje uit de vorige eeuw en doet ook een beetje  denken een stadje uit een Western.

We verblijven nu in een motel. Zo een waar je  de auto voor de kamer parkeert. Hebben we dat ook een keer meegemaakt. De eigenaar vond dat we eigenlijk te weinig tijd over hadden om de topattracties van Wanaka te bezoeken.  Namelijk Puzzling World, een soort puzzel en entertainment centrum. En natuurlijk het werktuigen museum.  We hebben beleefd gezegd dat we daar helaas geen tijd meer voor hadden en dat we morgen weer wilden verder reizen. Volgens hem was dat een te druk programma en zouden we minstens twee nachten in elke stad moeten blijven. En of we dat ook wilden doorgeven aan vrienden en familie,  die een bezoek wilden brengen aan Nieuw-Zeeland. Dus bij deze geef ik dit advies door. Maar ik zou als ik jullie was mijn eigen plannen maken. Mocht er iemand interesse hebben in een reis naar Nieuw-Zeeland.  Nieuw-Zeeland is erg ver weg maar het is wel een heel mooi land. En we zijn blij dat we instaat zijn om het te bezoeken. Al zijn we nu zeer waarschijnlijk, een van de zeer weinige Europese toeristen. Het is pas sinds 2 mei open voor buitenlanders.