Voorbereiding en Planning

1 september 2009 - Waalre, Nederland

Het idee voor deze reis is in principe ontstaan tijdens onze reis naar India en Nepal dertig jaar geleden. Nepal beviel ons toen zo goed na het overvolle en straatarme India dat Joke zei: "Hier wil ik nog een keer terugkomen". We hebben toen ongeveer 8 dagen doorgebracht in Nepal waaronder een driedaagse trekking in de buurt van Pokhara. Deze reis maakte ook heel duidelijk dat wij het in Nederland heel goed hebben en eigenlijk niet mogen klagen.

Later toen de kinderen waren geboren ontstond het idee om als een soort van afsluiting van de opvoeding een reis naar Azië te maken met het hele gezin. Nepal zou daar in ieder geval deel van uit maken.

Ergens in 2008 ontstond het idee om de geplande reis te realiseren in de loop van 2009. Na de zomervakantie zijn we ons gaan oriënteren op de mogelijkheden.

We wilden naar Tibet en Nepal. Het liefst geheel zelf georganiseerd en geen groepsreis. En zo rond de herfstvakantie, om het voor joke gemakkelijker te maken om vervanging te regelen.

Via Internet is dat tegenwoordig allemaal gemakkelijk uit te zoeken. Er bleken een aantal reisorganisaties te zijn die dit soort reizen aanbieden. In eerste instantie sprak Byblos Reizen ons het meeste aan. We stuurden een email om te vragen naar de mogelijkheden. En werden al snel teruggebeld voor een verdere uitleg. Deze man gaf ons het advies om als we toch via China naar Tibet reisden ( en dat is de enige mogelijkheid) een paar dagen in Beijing door te brengen. Een andere mogelijkheid was vliegen op Chengdu. We kregen daarna een offerte voor een individuele reis. Toen we daar over nadachten kwamen we tot de ontdekking dat Byblos Reizen, niet is aangesloten bij de SGR en de ANVR. Dit vonden wij toch een te groot risico.

We kwamen toen uit bij Riksja-Online. Deze organisatie heeft per gebied/land een aparte website. Hier vonden we een aantal zogenaamde bouwstenen om uit te kiezen. Ook hier was direct een prettig contact met de reisorganisatie. Omdat we nu toch besloten hadden om ook naar China te gaan hebben we de reis uitgebreid met de Stad Xian en het beroemde Terracotta leger en tenslotte ook nog met Pingyao, een oud stadje uit de 16e en 17e eeuw dat nog bijna geheel intact is en ook op de Werelderfgoed lijst staat van de Unesco.

Toen we de definitieve offerte kregen bleek echter dat ineens de vliegprijs met enkele honderden euro's was gestegen. De reden, die hiervoor werd gegeven was dat die kwam omdat ondertussen de vliegprijzen waren gestegen. Omdat wij dit vreemd vonden zo ver van tevoren, zijn we nog eens naar een andere reisorganisatie geen kijken.

We hebben toen bij Outsight voor exact het zelfde programma een offerte aangevraagd. Deze bleek een paar honderd euro per persoon goedkoper. Omdat Outsight een zelfde formule hanteerde en ook de contacten goed waren zijn we uiteindelijk met Outsight in zee gegaan.

Begin februari hebben we toen onze reis geboekt.

Alleen de trekking in Nepal bleef nog open. We wilden hiervoor gebruik maken van het trekkingbureau waar Som voor werkt.

Omdat we nog maar een beperkt aantal dagen over hadden en we toch een ander soort landschap wilden zien, dan het droge Tibetaanse hooggebergte hebben we gekozen voor een vijfdaagse(vier nachten) trekking in het dal van Kathmandu.

De reis was nu geregeld, en nu zouden de werkelijke voorbereidingen gaan beginnen

De praktische voorbereidingen.

Wat komt er allemaal bij kijken voor een reis van vijf weken naar China, Tibet en Nepal.

Het benodigde verlof was al geregeld, Ik had nog de nodige dagen over van 2008 en we zouden maar twee weken zomervakantie nemen. Joke bleek gebruik te kunnen maken van BAPO ( een soort van leeftijdsverlof voor onderwijzend personeel). Karen is bezig met afstuderen in Wageningen en kon dit wel 5 weken uitstellen. Anne wilde na het Sint Lucas een paar maanden gaan werken en dan een paar maand tot een half jaar gaan reizen met Paul. En Bart had besloten niet mee te gaan.

Voorlopig hoefde er nog niets te gebeuren, behalve ons verdiepen in de te bezoeken landen.

Na de zomervakantie heeft Joke twee hele dagen besteed aan het aanvragen van de visa voor China en Nepal. Deze moeten namelijk persoonlijk worden aangevraagd en opgehaald bij respectievelijk de Chinese Ambassade in Den Haag en het Nepalese Consulaat in Amsterdam. Omdat de verwerking van de aanvraag voor het Chinese visum ongeveer vier werkdagen duurt en de ambassade alleen 's morgens van 9.00 uur tot 12.00 uur hiervoor open is moest ze al vroeg vertrekken.  De aanvraag formulieren waren van te voren al ingevuld zodat het uiteindelijk meeviel. De volgende week moesten echte zoveel de Chinese visa worden opgehaald als de nepalese visa. Het Nepalese consulaat was echter maar tot 13.00 uur open. Zodat het allemaal wat aan de krappe kant was. Gelukkig is het allemaal gelukt, alleen koste het wel twee hele dagen reizen met het openbaar vervoer.

Ook voor onze teckel Kareltje moest er nog een oplossing worden gezocht. Gelukkig kon hij terecht bij Andy en Ellen. En daar gaat hij heel graag naar toe.

Ook hebben we gekeken naar benodigde vaccinaties. Aanbevolen waren: DTP, Hepatitis A, Buiktyphus. Naar het nodige informeren bij de huisarts, op internet en bij een homeopathische arts hebben we besloten allen de DTP te laten inenten. Ook omdat wanneer je een goede hygiëne in acht neemt de kans op de laatset twee gering is. De kans op malaria was eventueel alleen aanwezig in Chitwan. Dit bleek echter allen gedurende het regenseizoen.

Verder hebben we een paar reisgidsen aangeschaft:

National Geographic Guide Beijing,

Insight Guide Tibet,

Insight Guide Nepal

En voor Xian en Pingyao een aantal bladzijden gekopieerd uit de Trotter gids China

Daarnaast moeten er nog een aantal handige en nuttige zaken worden aangeschaft omdat we gedurende de tocht over de Himalaya in primitieve omstandigheden zullen komen te verkeren.

Een korte opsomming: lakenzakken, zaklampen voor op het hoofd, speciale reishanddoeken en washandjes, ontsmettende zeep, natte doekjes, leesboeken ( goedkope aanbiedingen, zodat we ze kunnen achter laten), pleisters, blarenpleisters, paracetamol en iboprofen, medicijnen tegen diarree en hoogteziekte, muggen afweer middel, sterke zonnebrand crème.

Een nieuwe reistas en een rugzak voor overdag.

Ook hebben we de nodige kopieën bij ons van de paspoorten, de reispapieren, verzekeringsbewijzen, bankpassen en pasjes van de zorgverzekering.