Puerto Natales

18 januari 2017 - Puerto Natales, Chili

Gisteren zijn we met het openbaar vervoer vanaf El Calafate naar Puerto Natales gereisd. We moesten een half vooraf aanwezig zijn. Gedurende dit half uur worden de tickets gecontroleerd en de bagage ingeladen. We zaten bovenin. Niet zo luxe als de vorige keer. Om ongeveer 13.00 uur waren we bij grens met Chili. Aan de Argentijnse kant moesten we allemaal uitstappen om ons uitreis stempel te halen. Daarna reden we nog een paar km naar de Chileense grenspost. Hier werd alle bagage uitgeladen. Iedereen moest zijn eigen koffer of tas naar binnen dragen in een klein gebouwtje. Daar werd alles langs de muur keurig in volgorde van binnenkomst op een rij gezet. Daarna was er een lange rij voor het loket. Een voor mensen die het land binnen kwamen en een voor diegenen die het land uitgingen. Omdat we met 2 bussen waren, was de eerste rij het langst. Nadat we ons stempel hadden en een bewijs dat we gecontroleerd waren, mochten we onze tassen pakken. Deze gingen daarna door de scanner. Alles duurde bij elkaar ongeveer een uur. Volgens Anne nog snel. Zij had er twee uur overgedaan en verhalen gehoord over 6 uur durende grens overgangen. Dus lang leve de EU met vrije grens overgangen.

Puerto Natales is een klein stadje met ongeveer 18. 000 inwoners. Het is de vertrek haven van de doot naar Puerto Montt en de belangrijkste start plaats voor bezoeken aan Torres del Paine. We hebben een leuk hostel, zonder gloeiend hete verwarming, en twee leuke zitruimtes. 's Avonds hebben we gegeten bij een goed restaurant. Lam met mintsaus en lam met port-abrikoos saus. Een van de betere lam gerechten die tot nu toe hebben gegeten en dat voor totaal 30 euro per persoon inclusief wijn, nagerecht en koffie. Bijna even goed als in Ushuaia.

Vandaag lekker uitgeslapen. Koffie met chocolade taart gegeten. Daarna zijn we gaan informeren naar tours. Omdat we daar toch niet zo veel zin meer in hadden en het dan weer een dag in de bus zitten is met een gids en op een paar vastgestelde plaatsen eruit hebben we daar maar vanaf gezien. En voor 3 dagen een auto gehuurd. We kunnen dan zelf naar Torres del Paine gaan en doen waar we zelf zin in hebben. En ook stoppen waar en hoelang we willen. En eventueel ook nog naar een andere bezienswaardigheid.

1. Mieke Kerkhoven:
    21 januari 2017
    Tjonge wat hebben jullie al veel mooie dingen gezien, dat is echt genieten en dat nog enkele maanden achter elkaar, als je het maar kunt opslaan, zoveel moois!
    Geniet!!