Popayan

6 april 2017 - Popayán, Colombia

Popayan staat bekend als de witte stad. Zoiets als bij ons Thorn alleen dan tien keer zo groot. Het is een heel mooie stad met prachtige witte gebouwen in de spaans koloniale stijl. Het is ook een erg schone stad. In het centrum ligt er nergens afval op straat. Omdat het een universiteitsstad is zijn er veel restaurants en koffie barretjes met goede koffie. We zijn in een cafe geweest waar we konden kiezen uit verschillende bereidingswijzen en verschillende koffie soorten. We hebben gekozen voor de siphon. Hierbij wordt een kolf  met water aan de kook gebracht. Het kokende water gaat door een kolom naar boven en vermengd zich dan met de koffie. Is al het water boven dan zakt de koffie naar beneden,  een aparte manier van koffie zetten. Ook s' avonds zijn er veel mensen op straat en staan er op de straat hoeken allerlei verkopers van etenswaren. Gezellig, dat hadden we de vorige dagen gemist. Quito was s'avonds uitgestorven met lege straten en bijna geen restaurants die open waren.

Op de dagen dat wij er waren, waren ze bezig alle gebouwen opnieuw te witten,  waarschijnlijk voor de Santa Semana, de week voor Pasen,  wanneer er veel processies zijn. Ook het park in het midden van het centrum word opgeknapt. De paden worden schoongemaakt,  het groen bijgewerkt, de banden langs de paden geverfd en ook de banken werden van een nieuw verfje voorzien. Zelfs de politie was bezig met verven. Om te voorkomen dat de mensen in de weg liepen was het park afgesloten met afzet lint. Alleen trekt niemand zich daar wat van aan. Men gaat er gewoon onderdoor. We zaten een tijdje op een bankje te kijken, toen we in het spaans werden verzocht op te staan. Wij deden net alsof we er niets van begrepen,  uiteindelijk gaf hij het dan ook maar op en konden we blijven zitten.  Even later kwamen er een paar politie agenten langs. De jongste kreeg de opdracht om ons te laten opstaan. Met gebaren wist hij ons duidelijk te maken dat de banken geverfd zouden gaan worden. Toen zijn we maar gegaan. Aan het eind van de middag waren ze echter nog niet geverfd en zat iedereen er gewoon weer op.

Ik ben al een paar dagen niet lekker.  De eerste dag in Popayan heb ik de hele middag geslapen. Ik heb een droge hoest, keelpijn. En voel me gewoon erg gammel en niet fit. Na een nacht slapen was het al iets beter. Het is goed dat we hier twee hele dagen zijn. Zodat we het rustig aan kunnen doen.

1. José:
    7 april 2017
    Beterschap gewenst!
    En rustig aan dan even.
    daaaaaaaaaaaaaaaaaaag

José
  2. Elfri:
    7 april 2017
    Super dat jullie er met de Semana Santa ook nog zijn!!! Moet een heel spektakel zijn... Hoop dat je weer snel opgeknapt bent!
    Zo'n koffiepot heeft mijn moeder ook, het is onze afterdinner koffie oftewel de gezelligheidspot;). Dus mocht je over een maandje of zo heimwee er naar hebben kunnen we die wel regelen;) voor een avondje. Groetjes nosotros.