Otavalo markt en handwerk

2 april 2017 - Otavalo, Ecuador

Otavalo is een klein plaatsje en staat bekend om zijn grote zaterdagse markt met heel veel kramen met allerlei lokale producten. Kleden, kleding, sieraden, etenswaren en een dieren markt. Uit de hele omgeving komen de lokale bewoners er naar toe om hun producten te verkopen en om inkopen te doen. Het is niet echt toeristisch. En hoofdzakelijk bedoeld voor de lokale bevolking. Maar heel kleurrijk door de felle kleuren van de kleden en de kleding van de lokale inwoners. Op de dieren markt verkopen en kopen de lokale boeren hun koeien en varkens. Er zijn maar weinig verschillen met zoals het er vroeger bij ons aan toe ging. De touwen waar mee de dieren zijn vastgebonden zijn op precies de zelfde manier gevlochten als vroeger bij ons. En als een koe niet vooruit wil dan word gewoon zijn staart verdraaid, precies zoals de boeren bij ons doen. Door de vrouwen worden nog veel geborduurde blouses gedragen. En veel indiaanse mannen dragen een lange gevlochten staart.
Vandaag de tweede dag in Otavalo hebben we een tour gemaakt naar een aantal handwerkers in de omgeving. En naar een waterval en een meer in een oude vulkaan krater. We waren de enige twee deelnemers. Het was een leuke manier om wat van de omgeving te zien.

Vandaag vind hier in Ecuador de tweede ronde plaats van de presidents verkiezingen. Er is hier nog een stemplicht en de boete op het niet gaan stemmen is 35 dollar. Bij de stemlokalen zijn de straten afgesloten. Het lijkt er op dat men er een familie uitje van maakt. De linkse kandidaat Lenin Moreno heeft met ongeveer 51 % van de stemmen gewonnen. En dat wordt hier gevierd met luid toeterende auto's door de straten. In het restaurant zat een vrouw die in het spaans duidelijk liet merken dat ze de uitslag maar niets vond.