Volubilis en Moulay Idriss

11 februari 2018 - Meknes, Marokko

Vandaag hebben we een bezoek gebracht aan de dichtbij Meknes gelegen oude romeinse stad Volubilis.  Deze stad heeft nog veel resten uit de romeinse tijd. Veel huizen zijn nog duidelijk herkenbaar.  Sommigen met prachtige nagenoeg geheel intact zijnde mozaïek vloeren. De stad is in de derde eeuw na Christus door de romeinen verlaten. Het was een belangrijk centrum voor de handel in wilde dieren, leeuwen, luipaarden en beren voor de arena's in Rome. Tot ongeveer 1000 na Christus was voertaal Latijn en hij is tot in de 18e eeuw bewoond geweest. Toen is in 1755 veel door een zware aardbeving verwoest. En zijn er veel stenen en zuilen gebruikt voor gebouwen in Meknes en het dichtbij gelegen Moulay Idriss.  Deze stad is vernoemd naar de man die de Islam naar Marokko heeft gebracht eind 8e eeuw na Christus.  Zijn mausoleum is in deze stad. Alleen niet te bezoeken voor niet moslims.

Vanavond hebben we in een heel klein restaurantje gegeten. Er kunnen maximaal 6 personen tegelijkertijd eten. Achterin is een heel klein keukentje. Maar we hebben er tot nu toe het lekkerste gegeten. Moeders kookt en de zoon staat buiten op straat om de klanten binnen te halen.  Volgens Tripadvisor is het , het op een na beste restaurant van Meknes.